Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSyversen, Anne Grethe
dc.contributor.advisorMoe, Ivar
dc.contributor.authorBerg, Anders
dc.contributor.authorJohansen, John Henrik
dc.contributor.authorVan Melckebeke, Maxim
dc.date.accessioned2021-09-14T17:12:19Z
dc.date.available2021-09-14T17:12:19Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:77258566:82309419
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2777062
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDette er en bacheloroppgave skrevet av en gruppe på tre studenter i økonomi, ledelse og bærekraft ved NTNU i Gjøvik. Oppgaven er avsluttende for vårt studie og er et verdig punktum for utdanningen. Bacheloroppgaven er en studie av nyansatte sin opplevelse av opplæringsprogrammet i DNB Kundesenter Privatmarked Gjøvik. Vi ønsker å belyse hvordan nyansatte opplever et to ukers opplæringsløp, etterfulgt av én uke med praksis. For å svare på dette på en god måte er det valgt å ta utgangspunkt i kommunikasjon, læring og motivasjon. Innenfor de ulike fagfeltene benyttes teorier som er til hjelp for å gi svar på opplevelsen av opplæringsprogrammet. Prosjektet er en kvalitativ studie, hvor det er benyttet en semi-strukturert intervjuguide og det er intervjuet syv ansatte som har vært gjennom opplæringsprogrammet. Konklusjonen i hovedproblemstillingen er at opplæringsprogrammet oppleves som variert, men ensidig. Kommunikasjonen virker å være god både fra opplæringsansvarlige og deltakerne seg imellom. Salg virker mer fraværende, men oppleves som forventet etter endt opplæringsløp. Det er gode plattformer for å tilegne seg kunnskap og ferdigheter i temaene og systemene som gjennomgås. Dette gjelder både individuelt og i sosial interaksjon med andre deltakere. Organisasjonsstrukturen er lagt opp på en god måte, som kan fremme indre motivasjon. Samtidig er samtlige informanter i studien svært fornøyde med opplæringsprogrammet, og peker på at det var profesjonelt og nyttig.
dc.description.abstractThis bachelor’s thesis in economics, management and sustainability is written by three students at NTNU Gjøvik.. This thesis concludes our study, and is a worthy ending for our education. The thesis is a study of new employees' experiences of the training program in DNB customer center Private Market Gjøvik. We want to shed light on how new employees experience a two-week training program, followed by a practical course for the duration of one week. To answer this in a good way, we chose to take communication, learning and motivation as a starting point. Within the various disciplines, theories are used that are helpful in providing answers to the experience of the training program. The thesis is based on a qualitative study, which uses a semi-structured interview guide to interview seven employees who have been through the training program. Our conclusion of the topic question is that the training program is perceived as somewhat varied, but unillateraly. Communication between training managers and participants appear to be good. Sales seem more absent, but there is a certain degree of expectation after completing the training program that the employees are able to initiate sales. There are good platforms for acquiring knowledge and skills in the topics and systems that are reviewed. This applies to both individual and social interaction with other participants. Organizational structures are set up in a good way, which can promote intrinsic motivation. Simultaneously, all informants report to be very satisfied with the training program and point out that it was both professional and useful.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleOpplevelse av opplæringsprogrammet for nyansatte i DNB Kundesenter Privatmarked Gjøvik
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel