Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSyvertsen, Anne Grethe
dc.contributor.authorMoreno, Vaida
dc.date.accessioned2021-09-14T17:12:13Z
dc.date.available2021-09-14T17:12:13Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:77258566:82309398
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2777059
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI denne oppgaven har jeg sett nærmere på Specsavers’ strategiske valg og hvilke forandringer covid-19 har ført til. Forskningsobjektet har vært Specsavers Norge og Specsavers Gjøvik og hvordan de har forandret strategien under pandemien. På bakgrunn av dette formulerte jeg følgende problemstillingen med forskningsspørsmål: Hvordan kan strategiske endringer som følge av covid-19 påvirke framtidige strategivalg for Specsavers? Følgende teorier har blitt valgt for å besvare problemstillingen på best mulig måte. Porters 5 krefter og Mintzbergs 5 P-er vil gi en forståelse av strategi. Kundeatferd har endret seg en del under pandemien, det var naturlig å se om markedsstrategi har forandret seg også. Jeg har valgt en kvalitativ fremgangsmåte og det empiriske grunnlaget består av tre halvstrukturerte intervjuer. Hensikten med intervjuene har vært å finne informasjon om strategi forandringer covid-19 har ført til og om noe av det kan brukes videre. I analysedelen har jeg tolket data opp mot den faglige teorien. Gjennom intervjuene kom det frem en del positive forandringer covid-19 har ført til, noe som kanskje ikke hadde skjedd om det ikke var for viruset. Funnene tyder på et godt samsvar mellom strategivalg ved Specsavers og den aktuelle teorien både før og under pandemien. Mye tyder på at mange av forandringer som følge av covid-19 er kommet for å bli, og Specsavers må ta hensyn til disse i sin fremtidige strategi planlegging.
dc.description.abstractThe purpose of this paper is to look more closely at Specsavers’ strategic choices and what changes Covid-19 has led to. The research object has been Specsavers Norway and Specsavers Gjøvik and how they changed their strategy during the pandemic. Based on this the following problem research question is formulated: How can strategic changes resulting from Covid-19 affect future strategy choices for Specsavers? Michael Porter's 5 forces and Mintzberg's 5 Ps are used to analyse parts of the thesis. Customer behaviour has changed a lot during the pandemic, it was natural to investigate if market strategy has changed as well. As a research method three semi-structured interviews are chosen. The purpose of the interviews is to find information about strategy changes Covid-19 has led to and whether any of them can be used further. The data is analysed against relevant theory. During interviews, several positive changes emerged that Covid-19 has led to, these changes might possibly not have happened were it not for the pandemic. The findings indicate a good agreement between strategy choices at Specsavers and the current theory both before and during the pandemic. There are many indications that many of the changes as a result of Covid-19 are here to stay, and Specsavers must take them into account in their future strategy planning.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan kan strategiske endringer som følge av covid-19 påvirke framtidige strategivalg for Specsavers?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel