Show simple item record

dc.contributor.advisorWexsahl, Asbjørn J.
dc.contributor.authorRødsjø, Eirin Martine
dc.contributor.authorTorland, Vida Cecilie
dc.date.accessioned2021-09-14T17:12:01Z
dc.date.available2021-09-14T17:12:01Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:82467484:82618036
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2777046
dc.description.abstractSkaun kommune benyttet Best Value Procurement (BVP) for første gang, da de utlyste prosjektet Skaun brannstasjon høsten 2020. Etter utlysning meldte 34 aktører interesse for prosjektet, likevel mottok kommunen kun to tilbud. En av årsakene til dette var valget om å benytte BVP-metoden. BVP er en metode for både anskaffelse og prosjektstyring, og er en relativt ny metode i Norge. Dette medfører at få aktører har erfaring med metoden. Hensikten med denne bacheloroppgaven har derfor vært å avklare hvordan oppdragsgivere kan skape mer engasjement blant entreprenører ved konkurranseutsetting av fremtidige BVP-prosjekt. Oppgaven tar utgangspunkt i prosjektet Skaun brannstasjon, men presenterer tiltak på generelt grunnlag. For å belyse problemstillingen var det ønskelig å få tilbakemelding direkte fra entreprenørene. I den forbindelse ble det sendt ut en spørreundersøkelse til alle aktørene som meldte interesse for prosjektet. Videre ble det avholdt dybdeintervju med flere av aktørene. Formålet med undersøkelsen var å kartlegge hvilke faktorer som var avgjørende for at aktørene ikke leverte tilbud på prosjektet, og om oppdragsgiver har mulighet til å påvirke disse faktorene. Etter en tematisk analyse av resultatene var det spesielt fire tema som var gjentakende; forholdet mellom byggherre og entreprenør, valg av prosjekt i kombinasjon med valg av BVP, entreprenørs kunnskap om BVP-metoden, samt utfordringer knyttet til utforming av tilbud og intervjuprosessen. Oppgaven konkluderer med at oppdragsgivere kan iverksette flere tiltak for å skape engasjement blant entreprenører ved konkurranseutsetting av fremtidige BVP-prosjekt. Disse tiltakene innebærer at oppdragsgiver har et bevisst forhold til hvorfor de ønsker å benytte BVP, og at metoden faktisk passer inn i organisasjonens strategiske ramme. Samtidig vil det være viktig at oppdragsgiver velger å benytte BVP på prosjekter som er egnet for metoden og som gir entreprenører økonomisk insentiv til å fordype seg i metoden. Videre vil det være fordelaktig at oppdragsgiver bistår entreprenør i form av kunnskapsdeling og med verktøy som kan benyttes underveis i prosessen. Byggebransjen bærer preg av utfordringer knyttet til synkende produktivitet og høyt konfliktnivå. BVP kan ansees å være en løsning på flere disse utfordringene. Dersom oppdragsgiver lykkes med å skape engasjement rundt BVP blant entreprenører, vil behovet for tilrettelegging antakeligvis reduseres.
dc.description.abstractSkaun municipality announced its first project using Best Value Procurement (BVP), Skaun Fire house, in the autumn of 2020. As a result of the announcement, 34 vendors showed interest in the project, yet they only received two offers. Their decision to use BVP was a contributing factor to this outcome. BVP is a method for both procurement and project management and is a relatively new method in Norway. The purpose of this bachelor thesis has been to clarify how clients can increase engagement among contractors when announcing future BVP projects. In order to answer the research question presented in this thesis, it was necessary to get feedback directly from the vendors. In connection with this, a qualitative survey was sent out to all the vendors who expressed interest in the project. The purpose of the survey was to map which factors were decisive for the contractor in their decision not to submit an offer for the project, and whether the client could have influenced these factors. Several interviews were held, where the intention was to go in depth on the results from the survey. After a thematic analysis of the result, four recurring topics were identified: The relationship between client and contractor, choice of project in combination with choosing to utilise BVP, contractors knowledge of the BVP-method, as well as challenges related to preparing an offer and the interview process. This thesis concludes that the client can actively implement measures to increase engagement among contractors when announcing a future BVP project. These measures include being conscious of why they want to use BVP, and ensuring that it is in line with the organization's long term strategy. At the same time, it is important that they choose to use BVP on projects that are suited to it. Furthermore, the client should assist the contractor by sharing knowledge and tools during the process. While participants in the construction industry today frequently encounter challenges surrounding loss of productivity and increased conflict, these issues could likely be reduced if clients are able to increase engagement with BVP projects among contractors.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan kan oppdragsgivere skape mer engasjement blant entreprenører ved konkurranseutsetting av fremtidige BVP-prosjekter?
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record