Show simple item record

dc.contributor.advisorHolmemo, Marte Daae-Qvale
dc.contributor.authorBrettingen Johansen, Erik
dc.contributor.author
dc.contributor.authorGitmark, Øivind Mathias
dc.date.accessioned2021-09-14T17:10:40Z
dc.date.available2021-09-14T17:10:40Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:59813597:59815527
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2777018
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractForskning som omfatter organisasjonskonsepter retter oppmerksomheten mot tilbudssiden. De betegnes ofte som ledelsestrender, grunnet det signifikante markedsperspektivet ved fenomenet: konseptene kan ses på som et kommersielt produkt. Det er derimot mindre forskning gjort i forbindelse med hvordan de forskjellige konseptene tilpasses til konteksten de skal tilføres. Denne masteroppgaven utforsker derfor hvordan organisasjonskonseptet Lean 4.0 tilpasses klienters kontekst. Konseptet er designet av et internasjonalt konsulenthus, og dette studiet analyserer tilpasningen ved hjelp av 13 kvalitative caseintervjuer med konsulenter fra konsulenthuset og klienter fra tre ulike industribedrifter. Basert på litteratursøk og casestudiet argumenterer vi for at Lean 4.0 har et vidt fortolkningsrom og dermed kan tilpasses klientens kontekst. Adopsjon av konseptet og bruken av det som en verktøykasse skiller seg ut som to måter å anvende konseptet på i denne tilpasningen. I våre funn er det konsulentene som viser seg å ville benytte konseptet som en verktøykasse,mens det er klienten som ønsker adopsjon i det tilfellet det forekommer. Å benytte seg av konseptet som verktøykasse har i våre caser vist seg som det mest gunstige. Mer forskning på dette området anbefales. Forskningsområdet ses som interessant og nyttig for både klienter og konsulenter, som sammen står ansvarlige for tilpasning av metoder og verktøy i løsningene av omfattende utfordringer i industrien – og som har implikasjoner i samfunnet for øvrig. Konteksten og aktørene, konsulent og klient, som interagerer viser seg, i tillegg til konseptelementene, avgjørende for hvordan tilpasningen utformer seg. Konsulentene baserer seg pa tidligere erfaringer, eksempelløsninger og faktorer ved klientens kontekst i tilpassingen. Tillit mellom aktørene, forhandsdefinerte forventninger, beslutningstakere, budsjettrestriksjoner og etablerte sannheter står seg ut som påvirkende faktorer på tilpasningen. Her avdekkes også et annet neglisjert forskningsområde, der klienters rolle er lite forsket på i dette aktørsamarbeidet og dermed også i tilpasningen, i forhold til konsulentene. Forskningen i masteroppgaven underbygger klientens rolle som sentral, og vi anbefaler mer forskning som retter oppmerksomhet mot deres bidrag i samarbeidet.
dc.description.abstractResearch on organizational concepts revolves around the supply side. In this context, they are referred to as management fashions, due to the significant marketing aspect of the phenomena – the concepts can be seen as commercial products. On the other hand, how the different concepts are customized to the context they are being brought into has only been superficially explored in the literature. As such this master's thesis explores how the organizational concept Lean 4.0 is customized to the client’s context. The concept is designed by an international consultancy, and this study analyzes the customization in question with the help of 13 qualitative case interviews with consultants from the consultancy and clients from three different companies. Based on the literature review and case study we argue that Lean 4.0 is characterized by broad interpretative viability, and as such can be customized to the client’s context. Adoption of the concept and the use of it as a toolbox separates as two ways of applying the concept to the context. In our findings, the consultants are shown to prefer applying the concept as a toolbox, while it is the client who wants adoption in the case where this occurs. Applying the concept as a toolbox has in our cases shown itself as the most fruitful. We recommend more research in the area. The research area is seen as interesting and useful both for clients and consultants, who together stand as responsible for the application of methods and tools in the solving of substantial challenges in the industry – which has implications for society as a whole. The context and the two parties, the consultants and clients, who interact are also found, in addition to the elements in the concept, to be decisive for how the customization enfolds. Consultants base their customization on previous experiences, sample solutions and contextual factors. Trust between parties, predefined expectations, decision makers, budget restrictions and established truths stand out as influencing factors in regards to the customization. Another neglected research area reveals itself as a result from these findings. The client’s role in the collaboration, and customization of the concept has not been thoroughly studied. The research in this thesis substantiates the client’s role as important, and we recommend that more research is conducted related to their contribution to the collaboration.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleTilpasningen av Lean 4.0 i ledende norsk industri – en studie av et internasjonalt konsulenthus og deres organisasjonsideer i møte med klienters kontekst
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record