Being developed by two customers: Exploring different supplier development initiatives from the supplier's perspective
Description
Full text not available
Abstract
Som et resultat av økonomisk globalisering har konkurransen i markedet blitt stadig hardere. For å holde seg konkurransedyktig i det globale markedet, søker mange produksjonsbedrifter å forbedre leverandørens ytelse og evner for å imøtekomme deres forskjellige krav. Følgelig blir leverandørutviklingen vanligvis brukt som et verktøy for å korrigere visse leverandørers mangler eller for å forbedre den generelle ytelsen og kapasiteten til hele forsyningsbasen. Tilsvarende kan leverandørene også oppnå fordeler på kort eller lang sikt ved å delta i kundenes leverandørutviklingsinitiativer.Denne oppgaven fokuserer på et leverandørfirma Gamma, som har vært involvert i to forskjellige leverandørutviklingsinitiativer fra sine to kunder lokalisert i samme område. Hensikten er å undersøke hvordan leverandøren er utviklet av de to kundene, om og hvordan de to leverandørutviklingsinitiativene har påvirket eller blitt påvirket av hverandre, samt hvordan leverandøren oppfatter resultatene fra de to initiativene.Gjennom en enkelt casestudie med to innebygde analyseenheter ble det gjennomført en abductiv studie med sikte på teoriforarbeidelse. De empiriske resultatene viser at leverandører kan dra nytte av forskjellige tilnærminger til leverandørutvikling, selv om fordelene kan variere i type og omfang. Dessuten kan tilnærminger som er basert på samarbeid og gjensidige fordeler føre til at leverandørene forbedrer sin organisatoriske tenkning og arbeid og er gunstigere for leverandøren på lang sikt. I tillegg blir de kortsiktige tilnærmingene med kundens “autokratiske” atferd også verdsatt for leverandøren i visse situasjoner.Videre fremhever studien viktigheten av å innlemme "triad" -konseptet i leverandørutviklingsinitiativer. To leverandørutviklingsinitiativer på en leverandør kan til en viss grad samhandle og påvirke hverandre positivt eller negativt. Derfor må leverandøren og kundene være klar over de mulige virkningene av SD-initiativene som er implementert. I tillegg indikerer funnene at forskjellige leverandørutviklingsinitiativer har innvirkning på leverandørens engasjement og tilfredshet. Følgelig, etter implementeringen av SD-initiativet, kan leverandøren fortsatt føle viktigheten av å være involvert i forretningsforholdet til kundene. Også leverandøren kan føle kontraktsmessig tilfredshet eller samarbeidstilfredshet. Førstnevnte indikerer at leverandørinnsatsen blir kompensert i henhold til kundens etterlevelse og respekt for det som ble etablert i kontraktene, mens sistnevnte indikerer at leverandørinnsatsen blir gitt tilbake av kunden i form av felles forbedringer på lang sikt.Selv om viktigheten av leverandørperspektivet for leverandørutviklingsinitiativer vektlegges i noen litteratur, er forskning som avslører leverandørens oppfatning fortsatt knapp. Denne forskningen bidrar til dette området ved direkte å intervjue leverandøren om sin erfaring og oppfatning av de to initiativene fra kundene. Videre gir undersøkelse av triadeaspekter i leverandørutviklingsinitiativer også ny innsikt for utøvere å forstå leverandørutviklingen mellom leverandør og kunde dypere og mer omfattende.Videre kan det være flere begrensninger i denne oppgaven. Den kvalitative analysen i en fortellende litteraturgjennomgang resulterte i en viss grad av subjektivitet i vårt teoretiske rammeverk. Og bruken av en informant førte til begrensede empiriske data og bevis. Dessuten tillot ikke begrensningene som følge av utbruddet av Covid-19 oss å gjøre ytterligere forbedringer i studien. Fremtidig forskning kan intervjue flere ansatte på forskjellige nivåer og forskjellige avdelinger både hos leverandøren og kundene, for å bekrefte funnene i denne oppgaven og for å finne ytterligere ut de nøyaktige forskjellene mellom to sides oppfatninger av de samme leverandørutviklingsinitiativene. I fremtiden kan fremtidig forskning fokusere mer på sakene som er involvert i to initiativer fra to kunder i samme bransje, som overlapper tid, slik at det kan være flere interaksjoner og effekter i triaden for oss å undersøke triade i leverandørutvikling ytterligere. As a result of economic globalization, the competition in the market has been becoming increasingly fierce. In order to stay competitive in the global market, many manufacturing companies seek to enhance the supplier’s performance and capabilities to meet their various demands. Accordingly, the supplier development is typically used as a tool to correct certain supplier’s deficiencies or to improve the overall performance and capability of the entire supply base. Similarly, the suppliers can also gain short-term or long-term benefits from participating in their customers’ supplier development initiatives. This thesis focuses on a supplier company Gamma, which has been involved in two different supplier development initiatives from its two customers located in the same area. The purpose is to investigate how the supplier has been developed by the two customers, whether and how the two supplier development initiatives have affected or been affected by each other, as well as how the supplier perceives the outcomes of the two initiatives.Through a single case study with two embedded units of analysis, an abductive study with the aim of theory elaboration was conducted. The empirical results show that suppliers can benefit from different supplier development approaches, even if the benefits may vary in type and scope. Moreover, approaches that are based on cooperation and mutual benefits can bring the suppliers the improvement of their organizational thinking and working and are more favorable for the supplier in the long run. In addition, the short-term approaches with customer’s “autocratic” behaviors are also appreciated for the supplier in certain situations. Furthermore, the study highlights the importance of incorporating the “triad” concept in supplier development initiatives. Two supplier development initiatives upon one supplier can to some extent interact and affect each other positively or negatively. Therefore, the supplier and the customers must be aware of the possible impacts of the SD initiatives implemented. Additionally, the findings indicate that different supplier development initiatives have an impact on the supplier’s commitment and satisfaction. Accordingly, after the implementation of the SD initiative, the supplier may still feel the importance of being involved in the business relationship with its customers. Also, the supplier may feel contractual satisfaction or collaborative satisfaction. The former indicates that the supplier efforts are compensated according to the customer’s compliance with and respect what was established in the contracts, whilst the latter indicates that the supplier efforts are given back by the customer in the form of joint improvements for the long term.Even though the importance of the supplier perspective towards supplier development initiatives is emphasized in some literature, research revealing supplier’s perception is still scarce. This research contributes to this area by directly interviewing the supplier about its experience and perception of the two initiatives by its customers. Furthermore, investigating triad aspects in supplier development initiatives also provide new insights for practitioners to understand the supplier development between supplier and customer more deeply and comprehensively.Furthermore, there might be several limitations to this thesis. The qualitative analysis in a narrative literature review resulted in a certain degree of subjectivity in our theoretical framework. And the use of one informant led to limited empirical data and evidence. Moreover, the constraints stemming from the outbreak of Covid-19 did not allow us to do further improvements in the study. Future research can interview more employees at different levels and different departments of both the supplier and the customers, to confirm the findings of this thesis and to further find out the exact differences between two sides’ perceptions towards the same supplier development initiatives. Also, future research can focus more on the cases involved in two initiatives from two customers in the same industry, which overlap in time, so that there might be more interactions and effects in the triad for us to further investigate triad in supplier development.