Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFinnestrand, Hanne Olofsson
dc.contributor.authorGjennestad, Camilla Berg
dc.contributor.authorEllefsen, Elisabeth Tangerås
dc.date.accessioned2021-09-14T17:10:33Z
dc.date.available2021-09-14T17:10:33Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:59813597:59815521
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2777012
dc.description.abstractDet ligger store muligheter og forventninger til digitale teknologier. Samtidig er det tydelig at digitalisering er en endringsprosess hvor det oppstår en rekke utfordringer. Det har lenge vært kjent at endringsledelse er viktig for å sikre en vellykket digitalisering. Flere og flere organisasjoner etablerer en digital transformasjonsstrategi, som medfører at digitaliseringsprosesser ofte drives fra ledelsesnivå. Om endring drives av ledelsen eller ansatte er sterkt knyttet opp mot hvilken motstand som oppstår. Hvordan en digitalisering blir gjennomført vil dermed kunne ha en påvirkning på digitaliseringsprosessen. Oppgaven betrakter digitalisering som en endringsprosess og undersøker hvordan endringsstrategien påvirker digitaliseringsprosessen i en norsk industrivirksomhet. Endringsstrategien betegner hvordan endringsprosessen gjennomføres, som innebærer hvilke aktører som driver endringen, i hvor stor grad det legges opp til involvering og hvor omveltende endringen vil være. En kvalitativ casestudie av innføringen av to digitale verktøy i Kværner ASA er gjennomført for å skape dyptgående innsikt i hvorfor en bedrift opplever utfordringer ved digitalisering. Studien identifiserer fire utfordringer som oppstår i digitaliseringsprosessen på bakgrunn av endringsstrategien. For det første står mellomledelsen overfor et paradoks som fører til utfordringer i implementeringsprosessen. Paradokset oppstår på bakgrunn av ansvaret som ligger på mellomledelsen og motstridende målsetninger i den daglige driften og implementeringen av de digitale teknologiene. For det andre bidrar kombinasjonen av en toppstyrt strategietablering og mellomlederstyrt implementering, til mangel på en helhetlig digitaliseringsstrategi og mangel på en aktør som følger opp implementeringsprosessen. For det tredje eksisterer det en utfordring knyttet til planlegging av implementeringsprosessen, grunnet ulike oppfatninger av digitaliseringens omfang og innvirkning på organisasjonen. Til slutt, bidrar en lederstyrt digitaliseringsprosess, i kombinasjon med mangel på en helhetlig visjon til lavt kjennskap til digitaliseringen hos ansatte som ikke har vært involvert i digitaliseringsprosessen.
dc.description.abstractDigital technologies are expected to create great opportunities for organizations in the time to come. However, digitalization is clearly a process of change where a number of challenges arise. Moreover, it is well known that change management is important to ensure successful digitalization. In recent years, an increasing number of organizations are establishing a digital transformation strategy, and thus, many digitalization processes are driven by top management. Whether change is driven top-down or bottom-up is strongly linked to the resistance that arises during the change process. How digitalization is managed could therefore have a great impact on the digitalization process. By considering digitalization as a change process, this thesis examines how the change strategy affects the digitalization process in a Norwegian industrial enterprise. Change strategy denotes how the change process is executed, which involves how the process is managed, the extent of involvement and whether the change can be considered as revolutionary or evolutionary. To create in-depth insight into why challenges arise in a digitalization process, a qualitative case study of the introduction of two different digital technologies in Kværner ASA has been conducted. The study identifies four challenges in the digitalization process that have been influenced by the change strategy. Especially the implementation process is challenging. Firstly, the analysis reveals that middle management faces a paradox that leads to challenges during the implementation of digital technologies. The paradox arises on the basis of the responsibility that lies with the middle management and conflicting objectives between day-to-day operations and the actions needed for the implementation of digital technologies. Secondly, the combination of a top-down strategy formation, and implementation driven by middle management, contributes to lack of a comprehensive digitalization strategy and lack of managers supporting the implementation process. Thirdly, the study identifies a challenge related to planning the implementation process due to different perceptions of the impact of digitalization on the organization. Finally, a top-down digitalization process, combined with lack of a holistic vision, contributes to low knowledge of the digitalization amongst the employees who have not been involved in the technology development process.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleDigitalisering som en endringsprosess - En kvalitativ casestudie av hvordan endringsstrategien har påvirket digitaliseringsprosessen i Kværner
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel