Prosjektleders evne til å lykkes med forbedringsprosjekt i sykehus - Et casestudie av forbedringsprosjekt hos Oslo Universitetssykehus
Abstract
Denne oppgaven forsøker å forstå hva som påvirker prosjektleders evne til å gjennomføre vellykkede forbedringsprosjekter i sykehus. Sykehuset er en kompleks organisasjon hvor det meste av endringsarbeidet skjer i form av prosjekter, og med utfordringer om å få omsatt prosjektene til varige endringer i organisasjonen. Dette kobles til kompetansen prosjektlederen tar med seg inn i prosjektet, samt hvilken formell eller uformell makt prosjektlederen har for å effektivt kunne gjennomføre sitt forbedringsprosjekt.
Dette er blitt analysert gjennom et kvalitativt casestudie med en vertikal analyse av strategi, prosjekt og prosjektleder. Sammen vil dette kunne gi økt innsikt og forståelse til forskningsspørsmålet. Forskningsspørsmålet er forsøkt besvart gjennom analyse av seks forbedringsprosjekt hos Oslo Universitetssykehus HF, hvor datagrunnlaget består av 23 semi-strukturerte intervjuer, støttet av en dokumentanalyse av mandater og rapporter fra forbedringsprosjektene.
Analysen av datamaterialet har vist at ulike fagbakgrunner bringer med seg forskjellige fordeler og ulemper i gjennomføringen av forbedringsprosjekt. Både profesjons- og stillingshierarkiet påvirker prosjektleders evne til å overkomme endringsmotstand, og manglende prosjektkompetanse resulterer i begrenset målstyring og planlegging.
Oppgaven kan bidra til økt innsikt i hvilke hindringer ulike prosjektledere møter på i prosjektprosessen i sykehus, og hvilke faktorer som svekker eller styrker disse hindringene. Avslutningsvis presenteres forslag til videre forskning om hvordan ledelsen og prosjektlederen ytterligere kan bidra til vellykkede forbedringsprosjekt i helsesektoren. This master thesis seeks to understand what influences the project manager's ability to complete successful improvement projects in hospitals. The hospital is a complex organization where most of the change work takes place in the form of improvement projects, and which struggles to translate these projects into lasting changes in the organization. This is linked to the competency the project manager brings into the project, as well as the different types of formal and informal power the project manager possess in order to efficiently be able to carry out the improvement project.
To answer these questions a qualitative case study with a vertical analysis of strategy, project and project manager have been conducted. The vertical analysis has been done to provide greater insight to the context of which the project manager works. The case is Oslo University Hospital, where six different improvement projects have been analysed through 23 semi-structured interviews, backed by a document analysis of the mandates and reports from the improvement projects.
This analysis has shown that different professional backgrounds bring forth different advantages and disadvantages in the execution of improvement projects. It is shown that both the professional and managerial hierarchy influence the project manager's ability to overcome resistance to change, and that the lack of project competency result in a limited planning and goal orientation in the improvement project.
This master thesis contributes to further insight in the challenges the project manager may meet in the project process within the hospital setting and shows which factors that contribute or hinders to overcome these challenges. The thesis further show potential areas for further research on how the management and project leader further can contribute to successful improvement projects in the health sector.