Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTorvatn, Tim Kristian Andreas
dc.contributor.advisorDreyer, Heidi Carin
dc.contributor.authorKornstad, Sigrid Sollie
dc.contributor.authorAusland, Johanne
dc.date.accessioned2021-09-14T17:08:59Z
dc.date.available2021-09-14T17:08:59Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:59138211:59139112
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2776986
dc.description.abstractHøsten 2019 skrev forfatterne bak denne oppgaven en prosjektoppgave om bærekraftig prosjektledelse, som skiller seg fra tradisjonell prosjektledelse ved å ha et lengre tidsperspektiv, større grad av interessentinvolvering og et helhetlig fokus på bærekraft og miljø i alle faser av og prosesser i prosjektet. Fordi vi ønsket å gå videre med dette, handler denne masteroppgaven om miljøerfaringsoverføring innen prosjektledelse, det vil si overføring av erfaringer knyttet til miljø. Vi ønsket å studere hvordan miljøerfaringer skapes, overføres og ivaretas i vår casebedrift Veidekke, nærmere bestemt næringsavdelingen i Veidekke Entreprenør Trøndelag. Vi har gjennomført en litteraturstudie og intervjuet fem ansatte fra Veidekke, samt hatt en oppstartssamtale med to andre ansatte. Vi valgte å gjennomføre intervjuer fordi dette ga oss muligheten til å få en grundig forståelse av de ansattes meninger ved at vi kunne stille oppfølgingsspørsmål ved behov. Basert på litteraturstudien utformet vi et rammeverk for datainnsamling, analyse og diskusjon med utgangspunkt i tre perspektiver presentert av Ekambaram (2008) informasjonsperspektivet, atferdsperspektivet og systemperspektivet. Gjennom disse perspektivene dannet vi oss en forståelse av hvordan erfaringsoverføringen knyttet til miljø og bærekraft er relatert til miljømotivasjon og bærekraftig prosjektledelse i casebedriften. Rammeverket har hjulpet oss med å forstå at hvordan miljøerfaringer skapes, overføres og ivaretas er et komplekst problem, og blant annet avhenger av den strategiske forankringen av bærekraft i bedriften, holdningene til de enkelte prosjektlederne og i hvor stor grad det eksisterer et helhetlig bilde av miljøpåvirkningen til prosjektene i bedriften og hos prosjektlederne. Veidekke er en stor aktør i byggebransjen, og en representant for Norges største entreprenørselskaper. Selv om miljøfokuset både i Veidekke og i bransjen som helhet er økende, er det fortsatt stort potensial for innovasjon relatert til miljø og bærekraft, særlig innen materialbruk og sirkulær økonomi. Dette er delvis på grunn av manglende insentiver fra myndighetene og investeringsvilje fra byggherrene, men også mangel på tydelige strategiske prioriteringer og forståelse av hvilket potensial som ligger i å forstå den helhetlige miljøpåvirkningen til prosjektene hos entreprenørene selv. I Veidekke er en viktig utfordring hvordan miljøerfaringen kan overføres når den hovedsakelig skapes som taus kunnskap ved gjennomføring av miljøprosjekter, også kjent som learning by doing. Våre konkrete anbefalinger til casebedriften er å være mer konsekvente i å evaluere underveis, dele negative erfaringer med hverandre i større grad, etablere et erfaringskart som samler informasjon om hvem som sitter med ulike erfaringer, både generelt og innen miljø spesifikt. Veidekke bør variere prosjektteamsammensettingen i større grad og tilrettelegge for flere arenaer for sosialisering og eksternalisering mellom prosjektledere - for eksempel ved hospitering. I tilleg er det behov for å øke fokuset på bærekraft i diverse møter og fora og gjøre bærekraft til en enda tydeligere strategisk prioritering. Dermed kan Veidekke skape et større fokus på miljø og miljøerfaringer i bedriften. Vi ser på Veidekke som en representant for entreprenørene i bransjen, og vi mener derfor at de fleste forslagene også kan være aktuelle for andre entreprenører, samt andre prosjektorganiserte bedrifter som ønsker å få en tydeligere miljømessig bærekraftsprofil.
dc.description.abstractOur project thesis that we wrote last semester focused on sustainable project management. This differs from traditional project management in the sense that it focuses on a longer time span, it includes a broader involvement of stakeholders, and there is a focus on sustainability in all of the project activities and phases. This was something that we found very interesting, which is why we wanted to delve further into this topic in our master thesis. This master thesis is about environment-experience transfer, which means transfer of experience on sustainable solutions and activities in the environmental friendly sense. To explore this topic, we chose to focus on how the environment-experience was created, transferred and safeguarded in our case company Veidekke, or more precisely the commercial department in Veidekke Entreprenør Trøndelag. We concluded a literature study, five interviews and a startup meeting with two employees to gather information and data. We found interviews to be the best solution for us since this gave us the opportunity to better understand the employees’ opinions by asking further questions based on their answers. We developed a framework that we used in the data collection, the analysis and the discussion based on the literature study. Ekambaram (2008) presented three perspectives that we used as a basis in the framework; the information perspective, the behavior perspective and the system perspective. Through these perspectives, we gained an understanding of how the experience transfer (linked to environment and sustainability) is related to the environmental motivation and sustainable project management in the case company. The framework helped us to understand that the creation, transfer and safeguarding of the environment-experience is very complex. It depends on the overall environmental motivation in the company, as well as on individual employees and project managers’ view on the holistic picture of the project. Veidekke is a big and important actor in the building industry and a representative of entrepreneurs. Even though the focus on the environment both in Veidekke and in the industry increased over the last years, we still observe a great potential for sustainable innovation, especially in terms of material use and circular economy. This is partly because of a lack of incentives from the government and the construction clients but also because of a lack of clear strategic priorities and an insufficient understanding of the holistic environmental effects of projects by the entrepeneurs themselves. In Veidekke it is especially challenging to transfer environmental-experience when it mainly gets created as tacit knowledge in environmental projects, also known as learning by doing. We have some suggestions to the case company. Firstly, we recommend that they create an experience map that shows general experience, as well as specific environmental-experience specifically. They could also benefit from improving evaluation during the project and share negative experiences as well as positive ones. Furthermore, they could have more variations in the project teams. We also recommend that they create more areas for socialization and externalization for instance like visiting other project cites. Another suggestion is that they should use the strategy and meeting as opportunities to show that they care about the environment. In our opinion, these suggestions can help Veidekke to create a bigger focus on the environment and on environment-experience in the company. We look at Veidekke as a representative of the entrepreneurs and we therefore think that these suggestions can be relevant for other companies that want to be more environmental friendly as well.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleÅ skape, overføre og ivareta miljøerfaringer mellom prosjekter
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel