New Venture Legitimacy in Angel Investing: A Qualitative Multiple-Case Study
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2776979Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Vi utvider nåværende kunnskap om nyetablerte bedrifters legitimitet ved å utforske hvordan engleinvestorer bedømmer legitimiteten til fire nyetablerte bedrifter. Videre ser vi på hvordan entreprenørene i disse bedriftene praktisk går frem for å bygge legitimitet overfor sine engleinvestorer. Forskningen vår på denne «legitimitetsdynamikken» mellom engler og entreprenører har resultert i en ny innsikt: Fra tidspunktet engler og entreprenører møtes for å diskutere en mulig investering, drives legitimitet i hovedsak av de immaterielle og menneskerelaterte aspektene ved bedriften. En engleinvestors oppfatning av en bedrifts legitimitet påvirkes sterkt av personens subjektive inntrykk av for eksempel entreprenørenes troverdighet, dedikasjon og ydmykhet. Vår induktive og kvalitative forskning fostrer en rekke mekanismer som entreprenører kan bruke for å bygge legitimitet overfor engleinvestorer – mekanismer som kan øke deres sjanse i å sikre investering. I tillegg fremkaller forskningen vår flere observasjoner og fenomen som tilrettelegger for videre forskning på nyetablerte bedrifters legitimitet. We extend current knowledge on new venture legitimacy by investigating how angel investors in practice judge the legitimacy (i.e., the desirability, properness, and appropriateness) of four new ventures—a prerequisite for investment. Furthermore, we explore how the new ventures’ entrepreneurs practically take action to build legitimacy toward their angel investors. Our findings from examining this “legitimacy dynamic” suggest a novel insight: From when entrepreneurs and angels meet to discuss an investment opportunity, legitimacy is primarily driven by what we define as the intangible, people-centric aspects of the new venture. An angel’s perception of a new venture’s legitimacy is highly influenced by his or her subjective impression of immeasurable elements such as the entrepreneurs’ trustworthiness, dedication, and level of humility. Our inductive, qualitative research yields a myriad of mechanisms entrepreneurs can employ to build legitimacy toward angel investors—mechanisms likely to increase their chance of securing investment. Moreover, our study surfaces a range of initial observations lending themselves to future research on new venture legitimacy.