Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHolmemo, Marte Daae-Qvale
dc.contributor.authorEriksen, Kristin Faye
dc.contributor.authorTorhaug, Ingvild Schjander
dc.date.accessioned2021-09-14T17:08:24Z
dc.date.available2021-09-14T17:08:24Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:59813597:59815539
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2776977
dc.description.abstractForventningene og omgivelsene til prehospitale tjenester er i endring og dette utfordrer den tradisjonelle modellen for levering av ambulansetjenester. Ambulansetjenesten opplever jevn vekst i aktivitet, og med forventning om strammere budsjetter i årene som kommer vil det være viktig å utnytte ressursene best mulig uten at det går på bekostning av kvaliteten på tilbudet. Ambulansetjenesten har vist seg å være et relativt nytt forskningsfelt og det eksisterer usikkerhet rundt hvordan å hensiktsmessig implementere endringstiltak. For å bidra til forskning og redusere usikkerheten har vi studert implementering av effektiviseringstiltak ved prehospital klinikk ved Sykehuset i Vestfold som et representativt case på den norske ambulansetjeneste. Vi har undersøkt implementeringen av en godt dokumentert endring i retrospekt for å kartlegge utfordringer som oppstod underveis og i etterkant av endringsprosessen, samt hvordan dette legger føringer for fremtidig endringsarbeid. I lys av arbeidet til Pettigrew (1985; 1987) og Pettigrew, Woodman og Cameron (2001) har vi sett på hvordan konteksten, innholdet og prosessen, samt relasjonen mellom disse aspektene er sentrale for utfallet av endringer med formål om å effektivisere ambulansetjenesten. Gjennom vårt forskningsarbeid har det blitt avdekket fem utfordringer som prehospitale ledere trolig vil møte ved implementering av tiltak for å effektivisere tidsbruk på ambulanseoppdrag. De fem utfordringene er: variasjon på tvers av ambulanseoppdrag, å få til tilstrekkelig kommunikasjon til ambulansearbeidere, utilstrekkelig samforståelse for endringsbehov, å få til høy nok grad av involvering av ambulansearbeidere, samt lav grad av tillit til ledelsen blant ambulansearbeidere. Vi konkluderer med at utfordringene kan generaliseres til andre norske ambulansetjenester og delvis utover landegrensene, men at det kreves mer forskning nasjonalt og internasjonalt for å generalisere ytterligere med sikkerhet. I praksis anbefaler vi prehospitale ledere å være forberedt på at utfordringene kan oppstå ved implementering av effektiviseringstiltak og vi råder dem til å tilrettelegge for disse utfordringene i endringsarbeidet.
dc.description.abstractThe expectations and surroundings of prehospital services are changing and this challenges the traditional model for delivering ambulance services. The ambulance service is experiencing steady growth in activity, and with the expectation of tighter budgets in the years to come it is of importance to utilise resources in the best possible way without compromising the quality of the service. The ambulance service has proved to be a relatively new field of research and there exists uncertainty regarding how to implement changes. In order to contribute to research and reduce uncertainty, we have studied implementation of efficiency measures at the prehospital clinic of the Vestfold Hospital Trust as a representative case of the Norwegian ambulance service. We have researched the implementation of a well-documented change in retrospect in order to identify challenges and experiences that occurred during and after the change process, and how this lays the foundations for future change. In light of the work of Pettigrew (1985; 1987) and Pettigrew, Woodman and Cameron (2001) we have studied how the context, content and process, as well as the relation between these aspects, are important to the outcome of changes with the purpose of improving the ambulance service’s efficiency. Through our research there has been identified five challenges that prehospital managers likely will encounter when implementing efficiency measures to reduce use of time on ambulance missions. The five challenges are: variation across ambulance missions, to obtain adequate communication to ambulance workers, inadequate mutual understanding of the need for change, to obtain a sufficient level of involvement of ambulance workers, and low degree of trust towards management among ambulance workers. We conclude that the challenges can be generalized to other Norwegian ambulance services, and partly beyond national borders, but that more research is needed nationally and internationally in order to generalize further with certainty. In practice, we recommend prehospital managers to be prepared for the challenges that may arise when implementing efficiency measures, and recommend them to take these challenges into account in the change process.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleImplementering av effektiviseringstiltak i ambulansetjenesten
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel