A Hybrid Genetic Approach to the Operational Supply Vessel Planning Problem with Speed Optimization
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2776968Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven adresserer det operasjonelle aspektet ved planlegging og bruk av forsyningsfartøyi Equinors offshore olje- og gasslogistikk. For at en offshore olje- og gassplattformskal kunne operere kontinuerlig, trenger den forsyninger fra et forsyningslager påland. Forsyningene fraktes fra lageret til plattformene med forsyningsfartøy, også kaltplatform supply vessel (PSV). På nåværende tidspunkt besitter Equinor beslutningsstøtteverktøysom brukes i planleggingen av repetitive ukentlige planer. Disse overordnede,repetitive ruteplanene må hver dag tilpasses operasjonelle faktorer som værforhold. Dennedaglige planleggingen gjøres i dag for hånd, noe som både er tungvint og ineffektivt.Equinor har derfor uttrykt behov for et operasjonelt verktøy for beslutningsstøtte.
Masteroppgaven betrakter det Operasjonelle Planleggingsproblemet for Forsyningsfartøymed Hastighetsoptimering (OSVPPSO). Problemet minimerer kostnader forbundet medbruk av fartøy i den originale flåten og eventuelle leiekostnader av ekstra forsyningsfartøy.Det presenteres en eksakt formulering av problemet, samt en metaheuristisk hybrid-genetisksøkealgoritme med adaptiv mangfoldskontroll (HGSADC) for å raskt oppnå godeog kostnadseffektive løsninger. For å introdusere det operasjonelle aspektet ved problemet,tas reelt værvarsel i betraktning i planleggingen.
I motsetning til ukentlige planer der dårlig vær fører til forstyrrelser i ukeplanen og leveransersom ikke kan utføres og må utsettes, gjør værbasert operasjonell planlegging detmulig å tilrettelegge ruter og timeplaner til perioder der plattformer ikke kan motta forsyninger.Hastighetsoptimering med hensyn til vær tilrettelegger for at rutene og timeplaneneblir tilpasset tidsvinduer hvor plattformene kan betjenes. I utgangspunktet ønsker man åholde langsom og drivstoffseffektiv seilingshastighet, men dersom værforholdene forverresmed tiden kan PSVene øke seilingshastigheten og utføre leveranser før planen. Pådenne måten kan man unngå forsinkede forsyninger og kostbare avbrudd i produksjon frautstyrsmangel. Med dette tatt i betraktning, vil løsninger på OSVPPSO gi værtilpassederuter og tidsplaner for PSVene som reiser fra forsyningslageret den neste avreisedagen.
Den eksakte løsningsmetoden klarer å finne optimale løsninger på små probleminstanserinnen en tidsramme på én time. Grunnet kompleksiteten av problemet, klarer den ikkeå løse større instanser til optimalitet. Den metaheuristiske HGSADCen klarer å finnemiljøvennlige og kostnadseffektive løsninger også på store instanser innen kort tid. Resultatenefra beregningsstudiene viser at et beslutningsstøtteverktøy som løser OSVPPSOkan være av stor verdi i operasjonell planlegging. This master’s thesis addresses the operational aspect of supply vessel planning in offshoreoil and gas logistics faced by Equinor, the leading energy company in Norway. In orderto operate continuously, offshore installations regularly need supply deliveries from anonshore supply depot. These supplies are transported to the installations with platformsupply vessels (PSVs). Currently, operations research-based support tools are used ona tactical level, whereas the operational planning is still performed by hand after takingexternal factors like weather forecasts into account. Obtaining cost-effective solutions byhand is cumbersome for problems of this size and Equinor has expressed the need for anoperational decision-support tool.
This master’s thesis considers the Operational Supply Vessel Planning Problem with SpeedOptimization (OSVPPSO) which minimizes the costs related to the operations of PSVsin the original fleet and chartering of external PSVs for support. An exact mathematicalformulation of the OSVPPSO along with a Hybrid Genetic Search with Adaptive DiversityControl (HGSADC) for quickly obtaining high-quality solutions are presented.
To introduce the operational aspect of the problem, weather forecasts are taken into account.For weekly plans where weather forecasts are not taken into account, poor weathermay lead to disruptions and missed deliveries. Including weather forecasts enable planningof voyages and schedules accounting for weather-dependent operational restrictionsfor PSVs and installations. Weather-dependent speed optimization allows voyages andschedules to be tailored to the weather forecast for the upcoming days. If possible, fuel-efficientsailing speeds are desired. However, if the weather becomes worse with time,PSVs may increase their speed and perform deliveries in advance, and thus avoid postponeddeliveries and expensive halts in production. Accounting for this, a solution to theOSVPPSO yields weather-adapted voyages and schedules for the PSVs departing the nextday, where speed optimization is applied for efficient use of PSVs.
Smaller-sized problem instances are solved to optimality with the exact solution methodwithin a time frame of one hour. Due to the complexity of the problem, medium andlarge sized instances cannot be solved to optimality using a commercial solver withinreasonable time. However, the HGSADC provides environmentally friendly and cost-efficientsolutions within this time frame. Results from the computational study show thata decision-support tool for the OSVPPSO can be valuable in supply vessel planning.