Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNesse, Per Jonny
dc.contributor.authorKverne, Caroline Cecilie Skogland
dc.date.accessioned2021-09-14T17:07:51Z
dc.date.available2021-09-14T17:07:51Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:58063911:58067794
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2776962
dc.descriptionFull text available on 2023-08-24
dc.description.abstractTingenes internett (Internet of Things (IoT)) representerer et paradigmeskifte av nye forretningsmuligheter for teleoperatører i både fremvoksende og avanserte økonomier. IoT betegner et stort nettverk av enheter koblet til internett, som kan samle inn og utveksle data. De smarte enhentene krever samarbeid og innovasjon på tvers av vertikaler og verdikjeder. Å operere i et økosystem og skape merverdi i tillegg til nettilgang, vil endre hvordan teleoperatørene innoverer og drifter. Bedriftsmarkedet er kategorisert som markedet med mest å tjene på IoT. For å kunne ta en større del av potensielle inntekter, må teleoperatøren endre strategier og forretningsmodeller for å utnytte mulighetene IoT gir. Denne forskningen tar sikte på å undersøke seks teleoperatørers forskjellige IoT-økosystemer, og illustrere hvordan økosystemene skaper og fanger verdier. Deretter vil funnene bli sammenlignet mellom voksende og avanserte økonomier. For å utvikle en rik forståelse av IoT økosystemer, vil forskningen sammenlikne hvordan IoT-økosystemer skaper verdi gjennom innovasjon og kaprer verdier gjennom sin forretningsmodell. Forskningsmetodikken som er valgt for å svare på forskningsspørsmålene er en casestudie. Det er totalt gjennomført ti intervjuer med ledere i asiatiske og europeiske teleoperatører. Intervjufunnene støttes av sekundære dokumenter fra akademiske journaler, industrirapporter, whitepapers, bøker og websider. Casestudien avdekket tre ulike typer IoT økosystemer. Den sentrale forskjellen mellom fremvoksende og avanserte økonomier var teleoperatørenes eierforhold til den endelige sluttkunden. De fremvoksende markedene har organisert seg for å levere fullverdige IoT-tjenester, mens avanserte markeder konsentrerer seg om tilkoblings- og plattformtjenester. Videre er et sentralt funn hvordan fremvoksende markeder investerer i partnerne. For å samarbeide, må teleoperatørene utvikle og lære opp partnerne sine. De avanserte økonomiene er i en mer gunstig posisjon da partnerne krever mindre oppfølging og teleoperatørene kan følgelig konsentrere seg om å forbedre produkt- eller tjenestetilbudet. Disse funnene reiser ytterligere spørsmål om hvilken av strategiene som vil være suksessfulle i lengden, og om strategier kan overføres på tvers av økonomiene. Forskningen bidrar til litteraturen ved å definere tre ulike typer IoT økosystemer og beskriver forskjellene mellom fremvoksende og avanserte økonomier. Videre diskuterer forskningen årsaken til forskjellene og trekker lærdom av funnene.
dc.description.abstractThe Internet of Things (IoT) represents a paradigm shift of novel opportunities for telecom operators in both emerging and advanced economies. IoT denotes a vast system of network-connected devices that can collect, transmit and exchange data. The smart devices require collaboration and innovation across verticals and technical layers. Acting in a co-evolving ecosystem are changing how the telecom operator innovates and operates. Research has shown that IoT business ecosystems create value through open innovation. In order to capture the generated value, IoT firms rely on servitised business models. The servitised business models are leveraging telecom operators network connection and adds significant value to its services. For telecom operators to capture a more significant cut from the value-adding services’ revenue, it has to relocate and redefine its business operations to exploit the opportunities IoT provides. This research aims to investigate six telecom operators’ various IoT business ecosystems and identify the differences between emerging and advanced economies. In order to develop a profound understanding of the IoT business ecosystems, the research will compare how IoT ecosystems create value through open innovation and capture value through business operations. The research methodology chosen to answer the research questions is a case-study. In total, ten interviews with top-level managers in Asian and European telecom operators have been conducted. The interview findings are supported by secondary documents of academic articles, industry reports, white papers, books and web pages. The case-study revealed three distinct types of IoT business ecosystems. The central disparity between emerging and advanced economies was the telecom operators’ ownership of the full end-customer relationship. The emerging markets have organised for delivering full end-to-end IoT services, while the advanced markets concentrate on connectivity and platform services. Furthermore, a central finding was the difference between the emerging markets’ investments in partners. The advanced economies are in a more favourable position as the partners require less follow-up and can thus concentrate on enhancing the product and service offering. These findings raise further questions concerning the future success of the strategies, and if the strategies can be transferred across economies. The research contributes to the literature by defining three types of IoT business ecosystems and describes in detail the differences between emerging and advanced economies. Furthermore, the research discusses the root cause of the varieties and what they imply.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleInternet of Things Business Ecosystems in Emerging and Advanced Economies
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel