Changes in strategic partnerships of fashion companies when innovating from a linear to a circular business model
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2776942Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Dagens moteselskaper er nødt til å erstatte nåværende lineære "bruk-og-kast" modeller med sirkulære forretningsmodeller for å redusere negative miljøpåvirkninger. For å innovere mot en sirkulær forretningsmodell er selskapene avhengige av samarbeid med strategiske partnere i deres forretningsøkosystem (Antikainen og Valkokari, 2016). Imidlertid mangler litteraturen empiriske studier om strategiske partnerskap i tilknytning til sirkulære forretningsmodeller (Valkokari et al., 2014). For å bidra til dette forskningsfeltet har forfatterne besvart følgende forskningsspørsmål:
RQ: Hvordan vil strategiske partnerskapene til motebedrifter endre seg når de innoverer fra en lineær forretningsmodell til en sirkulær forretningsmodell?
For å svare på forskningsspørsmålet er det gjennomført en litteraturgjennomgang og en kvalitativ multiple-case studie. De innhentede dataene er basert på semistrukturerte intervjuer med fire norske moteselskaper, og undersøker hvordan 16 strategiske partnerskap har endret seg på grunn av sirkulær forretningsmodellinnovasjon. De empiriske dataene ble analysert på et individuelt- og forretningsnivå i lys av industriell nettverksteori.
Funnene i denne studien viser at det å utvikle sterke og personlige bånd med strategiske partnere er avgjørende når man skal innovere til en sirkulær forretningsmodell, da det førte til større tilpasningsevne og høyere risikovilje for investering. Videre var moteselskapenes behov for nye, innovative kapabiliteter og bedre omdømme overfor interessenter når det kommer til bærefrakt de viktigste drivkreftene bak endringene. Moteselskapene evaluerte både nye og eksisterende partnere basert på økonomiske og miljømessige aspekter, samt inngikk prøveprosjekter før samarbeidene utviklet seg videre eller ble avsluttet. Funnene viser også at moteselskapene ofte fant nye partnere tilfeldig, og ikke gjennom en strukturert søkeprosess. Videre forskning bør studere hvordan strategiske partnere skaper vinn-vinn-vinn-situasjoner (positive resultater på den tredelte bunnlinjen) når de innoverer til en sirkulær forretningsmodell. I denne sammenheng er empiriske case-studier som undersøker begge parters perspektiver knyttet til økonomiske, miljømessige og sosiale aspekter anbefalt. Today fashion companies are required to replace their current linear “take-make-waste” business models with circular business models to reduce negative environmental impacts. In order to innovate towards a circular business model, fashion companies depend on collaborations with strategic partners in the business ecosystem (Antikainen and Valkokari, 2016). However, the literature lacks empirical research on strategic partnerships in the field of circular business models (Valkokari et al., 2014). To provide such research, the authors have answered the following research question:
RQ: How will the strategic partnerships of fashion companies change when innovating from a linear business model to a circular business model?
To answer the research question, a literature review and a qualitative multiple-case study have been conducted. The data acquired is based on semi-structured interviews with four Norwegian fashion companies, investigating how 16 strategic partnerships have changed due to circular business model innovation. The data was analyzed on an individual and business level in light of the industrial network theory.
The findings show that developing strong and personal bonds with strategic partners are crucial when innovating to a circular business model, as it leads to greater willingness to adapt and take higher risk regarding investment of resources. Furthermore, the need for innovative capabilities and improving environmental reputation towards stakeholders were the main driving forces behind the change of partnerships. The fashion companies evaluate new and existing partners based on economical and environmental aspects, and conduct trial projects before advancing or terminating the collaborations. In addition, new strategic partners are often found at random, and not through structured searching processes. Further research should study how strategic partners create win-win-win situations (positive triple bottom line results) when innovating towards a circular business model. In particular, empirical case-studies examining both parties' perspectives related to economical, environmental, and social aspects are suggested.