Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBjørlo, Lena Vatne
dc.contributor.authorSvendgård, Oda
dc.contributor.authorVoldnes, Frida Eirin
dc.date.accessioned2021-09-14T17:05:59Z
dc.date.available2021-09-14T17:05:59Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:82450651:82454194
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2776915
dc.description.abstractI denne bacheloroppgaven forsøker vi å svare på problemstillingen, “Hvilke faktorer kan påvirke voksne forbrukere sitt behov for informasjonssøk ved kjøp av klær fra dyre merkevarer?”. For å hjelpe til med dette er det valgt forskningsspørsmål som ser nærmere på alder, interesse for klær og trender, livssituasjon og tilbøyelighet til å betale mer for god kvalitet. Det kan tenkes at denne informasjonen kan være nyttig for markedsførere som jobber i bedrifter som selger klær fra dyre merkevarer, da det kan hjelpe dem å optimalisere markedsføringen. For å forsøke å kartlegge disse faktorene er det tatt i bruk spørreundersøkelse som metode. Her brukes det et utvalg på 197 respondenter som har svart på spørsmål rundt informasjonssøk og kjøpsvaner, samtidig som det er samlet inn deskriptiv statistikk. Videre ble resultatene fra undersøkelsen analysert i programmet SPSS Statistics, hvor vi så på ulike gjennomsnitt og analyserte krysstabeller. Basert på funnene fra analysene kunne det se ut til at faktorene alder, årsinntekt, interesse for klær, sivilstatus, barn og tilbøyelighet til å betale mer for god kvalitet påvirket informasjonssøket til vårt utvalg ved kjøp av klær fra dyre merkevarer. Videre ønsket vi å underbygge disse funnene med eksisterende teorier. Derfor så vi nærmere på kjøpsprosessen og hvordan forbrukere tar beslutninger. Etter dette så vi på teori rundt motivasjonsprosessen, og hva som motiverer forbrukere til å gjennomføre de kjøpene som de gjør. Deretter så vi på “Family Life Cycle”-teorien som hjalp oss å forstå hvordan ulike forbrukere søker ulik mengde informasjon med fokus på livssituasjon. Til slutt tok vi i bruk teorien “Elaboration Likelihood Model”, som hjalp oss å forstå forskjellene på informasjonssøk for de som interesserte seg for klær. Disse teoriene underbygget funnene våre, og vi kunne dermed komme frem til en konklusjon som var gjeldende for respondentene i vårt utvalg. Faktorene vi antar kan ha påvirkning er alder, årsinntekt, interesse for klær, sivilstatus, barn og tilbøyelighet til å betale mer for god kvalitet.
dc.description.abstractIn this bachelor thesis, we try to answer the question, “What factors can impact adult consumers’ need for research when purchasing clothes from expensive brands”. In order to do this we have included research questions that looks into age, interest for clothes and trends, life situation and tendency to pay more for good quality. It is reason to believe that this information is useful for marketers that work for companies that sell clothes from expensive brands, as it may better their marketing. In order to try to map these factors we have chosen to use a survey. Here we gathered a selection of 197 respondents who answered questions regarding research and shopping habits. At the same time we have gathered descriptive statistics. Next we analyzed the results in SPSS Statistics, where we looked at means and crosstabs. Based on the findings it was reason to believe age, anual income, interest for clothes, relationship status, children and tendency to pay more for good quality had an impact on our selection when it comes to purchase of clothes from expensive brands. Next, we wanted to substantiate these findings with existing theories. Therefore, we looked into the purchasing process and how the consumers lands on decisions. After this we looked at theories regarding the motivation process, and what motivates the consumers to follow through on their purchases. Then, we looked into the Family Life Cycle-theory, which helped us understand why the different consumers search a various amount of information. Eventually, we dived into the Elaboration Likelihood Model, which helped us understand the differences in research for those who are interested in clothes. These theories substantiates our findings, and we can therefor reach a possible solution for the respondents in our selection. Factors that we assume may have an impact is age, annual income, interest for clothes, relationship status, children and tendency to pay more for good quality.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleFaktorer som kan påvirke forbrukeres informasjonssøk ved kjøp av klær fra dyre merkevarer
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel