Show simple item record

dc.contributor.advisorSivertstøl, Njål
dc.contributor.authorWiik, Guro
dc.contributor.authorEllefsen, Thea Liavaag
dc.contributor.authorResnes, Kristian Tron Stafseth
dc.contributor.authorØvreseth, Malin Victoria Bomvoll
dc.date.accessioned2021-09-14T17:05:55Z
dc.date.available2021-09-14T17:05:55Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:82450651:82454179
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2776913
dc.description.abstractOppgavens hovedfokus ble valgt med bakgrunn i Sibelias egne bekymringer rundt deres synlighet i markedet og forbrukernes kjennskap til deres merke og merkevare. Temaer som merkebevissthet, merkeverdi og merkekjennskap står sterkt i lys av disse utfordringene, og ved utformingen av vår problemstilling tok vi utgangspunkt i at merkebevissthet og synlighet i markedet, faktisk var reelle utfordringer for Sibelia. Derfor ble problemstillingen vår: «Hvilke tiltak bør Sibelia sette i verk for å forbedre og bygge merkebevissthet og synligheten i markedet?» Deretter ble det viktig å søke etter relevant teori i fagbøker og fagartikler for å inneha en bedre forståelse for temaene. Vi gikk ut for å forklare sentrale begrep, samt ulike aspekter ved markedsføring som bidrar til å øke forbrukernes merkebevissthet og merkekjennskap, og dermed synlighet i markedet. Teorien blir knyttet inn, spesielt i drøftingskapittelet, der vi presenterer tiltak i lys av vår problemstilling. For å kartlegge om problemstillingen vår var relevant og viktig for Sibelia, så vi på det som gunstig å bruke en spørreundersøkelse for den første delen av vår datainnsamling. Her fikk vi muligheten til å nå ut til mange forbrukere som kunne besvare spørsmål rundt hvorvidt de kjenner til Sibelia og LobNobs. Resultatene fra spørreundersøkelsen viste at merkebevisstheten og merkekjennskapen respondentene hadde til Sibelia og LobNobs var lav. Vi gikk deretter løs på vår kvalitative datainnsamlingsmetode der vi hadde dybdeintervjuer som tillot oss å kunne grave dypere inn i hvorfor intervjuobjektene ikke kjenner til Sibelia og LobNobs, samt temaer som reklame og annonser i sosiale medier og nettaviser. Resultatene fra både vår kvantitative undersøkelse og våre kvalitative dybdeintervju pekte på tiltak innen digital markedsføring som mulige løsninger på utfordringene Sibelia sto ovenfor. Temaer som influencermarkedsføring, økt bruk av annonser i sosiale medier og nettaviser, samt indirekte markedsføring og generell sosiale mediebruk ble relevante tiltak i vår avsluttende del av oppgaven. Disse tiltakene vil gjerne føre til en økt synlighet i markedet, merkebevissthet og merkekjennskap.
dc.description.abstractThe main focus of the thesis was chosen based on Sibelia ́s own concerns about their visibility in the market and the consumers ́ knowledge of their brand and products. Important topics such as brand awareness and brand value therefore become important in light of these challenges. We went on with designing our problem with the expectation that brand awareness and visibility in the market were in fact real challenges for Sibelia. Therefore, our approach to the problem became: “What measures should Sibelia implement to improve and build brand awareness and visibility in the market?” It then became important to search for relevant theory in textbooks and articles in order to gain a better understanding of our topics. We set out to explain key concepts, as well as various aspects of marketing that can help with increasing the consumers` brand awareness and their visibility in the market. The theory presented in the thesis became important, especially in the discussion chapter where we present measures in light of our problem. To determine whether our problem was relevant and important to Sibelia, we considered it beneficial to use a survey for the first part of our data collection. A survey provided us with the opportunity to reach out to as many consumers as possible to answer questions about whether they knew about Sibelia and LobNobs or not. The results from the survey showed us that the respondents ́ brand awareness and knowledge of the brand was low. We then embarked on our qualitative data collection method where we did in-depth interviews that allowed us to dig deeper into why the interviewees knew little about Sibelia and LobNobs, as well as asking questions related to advertising and ads in social media and online newspapers. The results from both our quantitative survey and our qualitative in-depth interviews pointed to measures within digital marketing as possible solutions to the challenges Sibelia was facing. Topics such as influencer marketing, an increased use of ads in social media and online newspapers and online newspapers, as well as indirect marketing and general social media use, became relevant measures in our concluding part of the thesis. These measures will often lead to an increase in market visibility and brand awareness.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMerkebevissthet og Merkekjennskap - Sentrale temaer for forbrukernes valgprosess
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record