Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTippett, Arron Wilde
dc.contributor.authorFjeldstad, Vilde Elisabeth
dc.date.accessioned2021-09-14T17:05:45Z
dc.date.available2021-09-14T17:05:45Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:82450651:82454217
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2776909
dc.description.abstractUtbruddet av Covid-19 har forårsaket den mest utfordrende forstyrrelsen på global økonomi siden det forrige århundret. Sentralt står en svekket turisme og cruiseskipindustri. Den norske Hurtigruten havnet forrige sommer i fokus som følge av et smitteutbrudd på ekspedisjonsskipet Roald Amundsen. I denne oppgaven er det undersøkt hvordan pandemien har påvirket bedriftens økonomi, samt hvorvidt handlingene til bedriften har hatt konsekvenser for omdømmet. Undersøkelsen er gjennomført ved bruk av tre ulike analyser, som sammen skal svare på problemstillingen. Økonomiutviklingen er analysert ved beregning av nøkkeltall fra regnskapet til bedriften. Påvirkningen av omdømmet er målt fra to ulike holdepunkter, et gjennom omtale i sosiale media og et fra medieartikler. Oppgaven viser til en sterk negativ påvirkning i økonomien til virksomheten. Generering av nye inntekter er avgjørende for å finansiere videre drift. Undersøkelsen gir sterke implikasjoner på et svekket omdømme i norske medier. På den annen side fremstår omdømmet i sosiale medier intakt, spesielt i den internasjonale sektoren. Det ligger stor usikkerhet rundt i hvilken grad hendelsene vil prege den norske merkevaren i fremtiden.
dc.description.abstractThe Covid-19 outbreak has caused the most challenging disruption in global economy since the last decade. Centrally stands a weakened tourism and cruise ship industry. The Norwegian company Hurtigruten faced much publicity last summer due to an outbreak on the expedition ship “Roald Amundsen” as a result of internal failure within the company. This thesis explores how the pandemic has affected the company’s economy, as well as whether their actions have had consequences for the corporate reputation. The thesis was conducted using three different analyses, which together should answer the set problem. The financial development was analyzed by calculating key figures from the company’s financial statements. The impact of the reputation is measured from two different points of view, one through coverage in social media and one through media articles. The thesis shows a strongly negative impact on the business economy. Generation of new income is crucial to finance further operations. The research has strong implications on a weakened reputation in Norwegian media. On the other hand, the reputation in social media appears intact, especially in the international sector. There is great uncertainty about the extent to which the events will affect the Norwegian brand in the future.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan har en pandemi påvirket en av Norges viktigste merkevarer?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel