Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSivertstøl, Njål.
dc.contributor.authorNelvik, Ida.
dc.contributor.authorAas, Michelle G.
dc.date.accessioned2021-09-14T17:05:41Z
dc.date.available2021-09-14T17:05:41Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:82450651:82454173
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2776906
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI denne bacheloroppgaven har vi undersøkt ‘’Hvordan bruke sosiale medier til å promotere Sibelias varemerke til målgruppen 18-28 år?‘’. Det ble anvendt kvantitativ undersøkelse med en spørreundersøkelse som ble lagt ut på forskjellige Facebookgrupper som blir brukt av studenter. Dette for å treffe målgruppen best mulig. Med valgt teori som atferd på forbrukermarkedet, markedsføring og sosiale medier ble det forklart hva vi fokuserer på og hvilke avgrensninger vi har tatt. Det blir fokusert på søkeprosessen og hvordan sosiale medier kan påvirke dette trinnet i kjøpsprosessen. Resultatene fra spørreundersøkelsen viser at å bruke sosiale medier som en markedsføringskanal har et potensial da den sosiale hverdagen er fylt opp med ulike plattformer som respondentene bruker. Videre blir det drøftet ved bruk fra teorien og flere anbefalinger blir presentert til Sibelia gjennom drøftingen. Konklusjonen viser at venner og familie spiller en stor rolle når det kommer til påvirkning ved kjøp av produkter, mens bruk av kjendiser hadde svært liten påvirkning. Det vil kanskje og være fornuftig av Sibelia å bruke mer ressurser på sosiale medier for å nå ut til ønsket målgruppe. Til slutt kom vi med to forslag til videre forskning, den ene er sosiale medier for å undersøke om dette kan påvirke søkeprosessen til forbrukerne, den andre var å forske videre på påvirkningskraften fra venner og familie.
dc.description.abstractIn this bachelor thesis, we have studied "How to use social media to promote Sibelia's brand to the target group 18-28 years?". A quantitative survey was used with a questionnaire that was posted on various Facebook groups used by students. This is to meet the target group in the best possible way. With chosen theories such as behavior in the consumer market, marketing and social media, it was explained what we focus on and what boundaries we have taken. The focus is on the search process and how social media can affect this step in the buyer’s journey. The results from the survey show that using social media as a marketing channel has potential as the social everyday life is filled with different platforms that the respondents use. Furthermore, the results will be discussed up against the theory. Several recommendations to Sibelia are presented throughout the discussion. The conclusion shows that friends and family play a big role in influencing others when buying products, while the use of celebrities had very little impact. It may also make sense for Sibelia to use more resources on social media to reach the desired target group. Finally, we came up with two suggestions for further research. One is the use of social media, and to investigate whether this can affect the search process for consumers. The other was to continue research on the influence of friends and family.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title‘’Hvordan bruke sosiale medier til å promotere Sibelias varemerke til målgruppen 18-28 år?‘’
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel