Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFet, Annik Magerholm
dc.contributor.authorLunde, Hanne Iren Hoem
dc.contributor.author
dc.contributor.authorTrengereid, Christine
dc.date.accessioned2021-09-14T17:05:16Z
dc.date.available2021-09-14T17:05:16Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:59712753:59715291
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2776890
dc.description.abstractSammedrag Denne masteroppgaven tar sikte på å opplyse leserne i emner relatert til mål om bærekraftig utvikling (SDGs) og bærekraftige forretningsmodeller. I tråd med agendaen for bærekraftig utvikling og vedtakelsen av FNs mål for bærekraftig utvikling (SDG) har selskaper et ansvar for å omstille virksomhetene sine til å være viktige miljø- og samfunnsaktører og evaluere de sosiale, miljømessige og økonomiske aspektene ved virksomhetens operasjoner. SDG-ene kan brukes til å kartlegge sosiale og miljømessige effekter på verdikjedeaktivitetene, og for å etablere, måle og spore fremgang mot reduserte negative bærekraftspåvirkninger på tvers av selskapets forretningsmodell. Vi startet med å tilegne oss kunnskap innen SDG-er og relevante temaer knyttet til vårt valgte forskningsemne. I tillegg fikk vi mye nyttig kunnskap fra vår casestudie Slettvoll, levert av deres ledelse. Relevant informasjon innen møbelindustrien, deling av deres nåværende forretningsmodell, verdikjede og fremtidsplaner på grunn av bærekraftig utvikling er gitt. I vår problemløsning har vi brukt RESTART-rammeverket, så vel som andre viktige modeller og rammer som CapSEM, SDG Compass og Osterwalder Business Canvas. Disse metodene kombinert med relevant litteratur, nyheter og initiativ i vår forskningsprosess, samt informasjon hentet fra våre tre intervjuer, gjorde at vi kunne kartlegge hvordan et møbelselskap kan implementere og operasjonalisere SDGene for å oppnå en mer bærekraftig praksis. Vi har også prøvd å identifisere hvordan et selskap kan måle og spore fremgang innen sine miljøprestasjoner, forbedringsområder og hvordan de skal kommunisere resultatene til interessenter. Med tanke på både tidsbegrensninger og siderestriksjoner tar vi kun for oss SDG-ene som vår casestudie har bestemt seg for å jobbe med: SDG 8 - Anstendig arbeid og økonomisk vekst, SDG 12 - Ansvarlig forbruk og produksjon, SDG 13 - Klimatiltak og SDG 15 - Livet på land. Vi har brukt SDG-compass for å identifisere forme, styre, kommunisere og rapportere strategier, mål og aktiviteter og funnet flere muligheter for hvordan et møbelfirma kan transformere sin forretningsmodell ved å implementere mer bærekraftig praksis i verdikjeden, både oppstrøms og nedstrøms. Vi har også utført en netto effektanalyse av Slettvolls bærekraftsinnsats, en vesentlighets analyse, og gitt et forslag til en ny bærekraftig forretningsmodell Slettvoll kan ta i bruk, samt beskrevet transformasjonsprosessen. Funnene våre vil bli presentert og forklart grundig når vi går gjennom kapitlene i denne oppgaven.
dc.description.abstractSummary This master thesis aims to enlighten the readers in topics related to sustainable development goals (SDGs) and sustainable business models. In line with the agenda for sustainable development and the adoption of the UN Sustainable Development Goals (SDGs), companies have a responsibility to transition their businesses to be key environmental and societal players and evaluate the social, environmental, and economic aspects of a company’s operations. The SDGs can be used to map social and environmental impacts on the value chain activities, and to establish, measure and track progress toward reduced negative sustainability impacts across the company’s business model. We started out by gaining knowledge within the field of SDGs and relevant themes linked to our chosen research topic. In addition, we were gaining much useful knowledge from our case study Slettvoll, provided by their management. Relevant information within the furniture industry, sharing of their current business model, value chain, and the future plans due to sustainable development has been given. In our problem solving, we have applied the RESTART framework as well as other important models and framework like the CapSEM, SDG compass and Osterwalder Business Canvas. These methods combined with relevant literature, white papers, recent news and initiatives updated in our research process, and the information obtained from our three interviews, we were able to map out how a furniture company can implement and operationalize the SDGs to attain more sustainable practices. We have also tried to identify how a company can measure and track progress within their environmental performance, improvement areas and how to communicate the results to the stakeholders. Considering both limits in time and page restrictions we are only addressing the SDGs that our case study have decided to work on: SDG 8 – Decent work and economic growth, SDG 12 – Responsible consumption and production, SDG 13 – Climate action and SDG 15 – Life on land. We have applied the SDG-compass to identify shape, steer, communicate and report strategies, goals and activities and found several possibilities in how a furniture company can transform their business model by implementing more sustainable practices in their value chain, both upstream and downstream. We have also conducted a net effect analysis of Slettvoll’s sustainability efforts, a materiality assessment, and given a proposal for a new sustainable business model Slettvoll can adopt to and described the transformation process. Our findings will be presented and explained thoroughly as we move through the chapters of this thesis.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleSustainable Development Goals and Sustainable Business Models
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel