Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGrimstad, Siv Marina Flø
dc.contributor.authorHavnegjerde, Aleksander
dc.date.accessioned2021-09-14T17:05:12Z
dc.date.available2021-09-14T17:05:12Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:59712753:59715300
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2776888
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractMålet med denne oppgaven er å få en dypere forståelse rundt forholdet mellom japanske og kinesiske business partnere, og svare på problemstillingen om hvordan japanske og kinesiske business partnere vedlikeholder gode relasjoner. Dette temaet er for tiden ekstra relevant grunnet den pågående handelskrigen mellom USA og Kina, hvor kinesiske aktører har startet å erstatte amerikanske leverandører med andre i regionen, med et spesielt øye for japanske selskaper. Kvalitative metoder ble brukt for å utforske temaet og svare på problemstillingen. Tre semistrukturerte intervju ble avholdt med japanske nøkkelinformanter for å få en grundig forståelse rundt forholdet. Tidligere kunnskap om kollektivisme, kinesisk og japansk business kultur, guanxi og wa, sammens med teorier om nettverk, opportunisme og industri globalisering satte grunnlaget for intervjuguiden. Funnene ble sammenlignet med disse teoriene. Funnene antyder at kontinuerlig samhandling med de kinesiske business partnerne var viktig for å bygge opp tillit og få et personlig forhold med dem. Denne kombinasjonen antyder også å ha positiv effekt på samarbeidet mellom bedriftene, i formen av å dele ressurser og lage nye produkter. Videre ble det demonstrert at opportunisme har en negativ påvirkning på samarbeidet, og det var vanlig å holde tilbake informasjon og bryte løfter. Det ble også antydet at de tradisjonelle verdiene i wa er viktigere i ikke-globale bransjer, enn globale bransjer.
dc.description.abstractThe purpose of this study is to get a deeper understanding of the relationship between Japanese and Chinese business partners, while answering the research question on how they maintain a good relationship. This topic is of extra relevance due to the ongoing US-China trade war, as some Chinese businesses have started to replace American suppliers with others in the region, especially looking at Japanese companies. To explore the topic and answer the research question, qualitative methods were used. Three semi-structured interviews were conducted with Japanese key informants to get an in-depth understanding of the relationship. Previous knowledge on collectivism, Chinese and Japanese business culture, guanxi and wa, along with theories on network exploitation, opportunism and industry globalization set the foundation for the interview-guide. The results were compared to these theories. The findings suggest that continuous interaction with the Chinese business partners is of high importance to gain trust and a personal relationship. This combination is suggested to have a positive impact on cooperation between the companies, in the form of sharing resources and developing new products. Furthermore, opportunism was demonstrated to have a negative impact on cooperation, as withholding information and breaking promises was common. Moreover, the findings imply that the traditional values of wa are more prominent in non-global industries than global industries.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleAn Exploratory Research on the Relationship Between Japanese and Chinese Business Professionals
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel