Sports consumption and consumer behaviour at Aafk A qualitative study of Aafk fans
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2776885Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne master oppgaven undersøker forbrukeradferden til tilskuerne som deltar på Aafks hjemme kamper. Aafk har opplevd synkende tilskuertall de siste årene. Vi har brukt en kvalitativ metode for datainnsamling og utført ti dybdeintervju av lokale supportere, fotball fans, supporter medlemmer og sesongkort holdere. Fra disse intervjuene har vi identifisert fem forskjellige faktorer som påvirker tilskuernes villighet til å dra på Aafk`s hjemmekamper. Disse fem faktorene er gruppe tilhørighet, substitutter, lagrelatert, markedsrelatert og eksterne faktorer.
Disse fem faktorene ble brukt i en modell som vi har utviklet basert på våres funn i våres innsamlede data. Denne modellen forklarer hvordan de fem faktorene påvirker forbrukeradferden og beslutningstakingen mot å delta på en Aafk kamp. Videre forklarer også modellen hvordan en økning i villighet til å delta på kamp påvirker klubben Aafk positivt. Vår modell viser at alle fem faktorene kombinert med hverandre påvirker forbrukernes villighet til å dra på Aafk`s hjemmekamper. Det er ikke bare en faktor som utpeker og som har en signifikant sterkere innvirkning på forbrukeradferden, men en kombinasjon av alle fem faktorene som sammen forklarer forbrukeradferden. Vi fann også ut at ulike typer av tilskuerne blir påvirket i varierende grad av de forskjellige faktorene.
Denne studien utforsker hvordan Aafk kan påvirke deres kunder basert på deres sportslige forbrukeradferd. We foreslår flere tiltak som fører til økt bilettsalg, basert på våres modell. Vi har også drøftet på hvilken måte denne modellen kan brukes internasjonalt. The thesis investigates the consumer behaviour of the spectators attending the Aafk home matches. Aafk have experienced decreasing attendance numbers for some years for their home matches, being played at Color line stadium. When we collected the data, we used a qualitative method, and performed ten in-depth interviews with local supporters, football fans, supporter members, season tickets holders etc. From our data we identified five different factors which are affecting the spectator's willingness to attend the Aafk home matches. The five factors we identified are group affiliation, substitutes, team related, market related and external factors.
These five factors were used in a model, we developed based on our findings from the data, that explain how these factors affects the consumer behaviour and decision making towards participating the match. Further, the model also tries to explain how an increase in willingness to attend the match affects Aafk as a club positively in several ways. Our model shows that all the five factors combined, influence the consumers' willingness to attend the Aafk home matches. There is not one factor that stands out, having a significantly stronger impact on the consumer behaviour, rather it is the combination of the all five factors together that can best explain the consumer behaviour outcome. We also found that different types of spectators are affected to varying degrees by different factors.
This study explore how Aafk can influence their customers based on their sports consumer behaviour. We suggest several measures to increase the ticket sales based on our model. We also discussed in what ways the model can be transferred into an international context