Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNesset, Erik
dc.contributor.authorAndersen, Espen Holger
dc.contributor.authorGlomseth Olsen, Andreas
dc.date.accessioned2021-09-14T17:05:04Z
dc.date.available2021-09-14T17:05:04Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:59712753:59715294
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2776879
dc.description.abstractFotball er den største idretten i verden og engasjerer mennesker i alle land. Fotballens utvikling har ført til at det knytter mennesker gjennom relasjoner og felles lidenskap, forretninger gjennom kommersialisering, nasjoner og verdensdeler gjennom et felles engasjement. Fotballen frembringer inntekter, kostnader, forhandlinger og avtaler noe som gjelder i aller høyeste grad i Ålesund med Aalesunds Fotball Klubb også. Så langt i dette århundret har Aalesunds Fotball Klubb (AaFK) erfart å ta steg både når det gjelder sportslige resultater og som en voksende forretning. Denne masteroppgaven ønsker å undersøke effekten Aalesunds Fotball Klubb har for lokalsamfunnet i Ålesund by og Sunnmøre som region, både når det gjelder engasjementet på individnivå i form av påvirkning på livskvalitet og engasjement hos aktører i næringslivet og deres samarbeid. Fremgangsmåten for dette forskningsprosjektet er todelt, med kvantitative intervjuer med samarbeidspartnere og en kvantitativ spørreundersøkelse for å oppnå representative resultater for måling av AaFKs betydning for beboere i området når det kommer til grad av engasjement relatert til de ulike livsdomene og på livskvalitet. Dataen som er innhentet gjennom spørreundersøkelse blir behandlet og prosessert med statistisk programvare. De kvalitative intervjuene er gjennomførte med eksisterende samarbeidspartnere med AaFK fra ulike partnerkategorier for å finne mekanismer, prosesser og utfall som forklarer hovedmotivene for samarbeidet med AaFK. Etter å ha analysert dataene fra spørreundersøkelsen finner vi at det å være tilskuer på AaFKs hjemmekamper ikke har en signifikant direkte effekt på livskvalitet for beboere på Sunnmøre. Vi finner resultat av at engasjement for AaFK har en liten, men signifikant indirekte effekt på livskvalitet gjennom deltakelse på kultur-, sport- og friluftslivsaktiviteter. Derimot finner vi at faktorer som deltakelse på kultur-, sport- og friluftslivsaktiviteter, relasjoner med familie og venner, samt tilfredshet i den daglige situasjonen har signifikante direkte effekter på livskvaliteten. Fra de kvalitative intervjuene finner vi resultat av lokalpatriotisme og et ønske om å være med på aktiviteter som skaper engasjement i lokalsamfunnet som motiverende insentiver for samarbeid, fremfor økonomiske og strategiske motiv.
dc.description.abstractFootball, being the biggest sport around the globe, engages humans in all corners of the world. The development of football has let people connect through relationships and shared patriotism, businesses in sports have led to commercialisation, and nations and continents have been brought together based on a collective engagement for football. Football generates income, costs, negotiations, and agreements from a business perspective, which also applies to the case of Aalesunds Fotballklubb (AaFK). So far this millennium AaFK has experienced to take steps both in terms of sporting results and growth as a business. This master thesis seeks to investigate the impact Aalesunds Fotballklubb has on the city of Aalesund and its surroundings, by examining AaFK's effect on perceived life satisfaction on an individual level and involvement of businesses and their cooperation. The approach of this thesis is two-folded, with both qualitative interviews regarding business relationships and a quantitative study through a survey to find representative results for the individual's level of engagement with respect to different life domains and life satisfaction. Data from the survey is processed using statistical software. The qualitative interviews were conducted with existing cooperating partners of AaFK from different labelled partner categories to explore the mechanisms, processes, and outcomes that explains the main motives of cooperating with AaFK. The results from the quantitative survey showed that attending AaFK-football matches does not have a significant direct effect on life satisfaction. We found that engagement towards AaFK through participation in cultural-, sports-, and outdoor-activities had minor, but significant indirect effect on life satisfaction. Variables that had a significant direct effect on life satisfaction were, on the other hand: good relationships with family and friends, well-being in their daily situation, and attending culture-, sports-, and outdoor activities. From our qualitative interviews, we found evidence of patriotism and a desire to be part of activities that gathers the community as main motivating incentives for cooperation, rather than economic and strategic motives.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleSocietal and Impact Analysis of Aalesunds Fotballklubb
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel