Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStrand, Øivind
dc.contributor.authorMyklebust, Birte
dc.contributor.authorStette, Emilie Bjerkelund
dc.date.accessioned2021-09-14T17:04:55Z
dc.date.available2021-09-14T17:04:55Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:59712753:59715311
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2776877
dc.description.abstractSammendrag Formål - Hensikten med denne studien er å validere den foreslåtte biometrisk teknologiske akseptmodellen av Kanak and Sogukpinar (2017) og å styrke modellen ved å legge til eksterne faktorer og utforske effekten av tillit nærmere. Teoretisk modell – Den teoretiske modellen som er brukt i oppgaven er basert på teknologiaksept modellen som først ble introdusert av Davis (1989). I denne oppgaven er TAM-modellen utvidet med tillit og eksterne faktorer (kjønn, alder, erfaring og sosial påvirkning). Design/metodologi/tilnærming - Forskningsspørsmålene besvares med en kvantitativ tilnærming: et spørreskjema sendt ut via Sosiale Medier til norske bankkunder over 18 år. Spørreskjemaet er laget basert på flere tidligere teknologiakseptstudier. Data samlet fra 447 respondenter er analysert ved bruk av IBM SPSS og SPSS AMOS versjon 26. Funn – De viktigste funnene er at (1) BioTAM er akseptert med et større antall respondenter og (2) tillit er den desidert største bidragsyteren til å forklare intensjonen om å bruke biometrisk teknologi i FinTech. I tillegg påvirker faktorer som oppfattet nytte og tidligere erfaringer sterkt beslutningen om å ta i bruk biometri. Denne studien setter også lys på ulike nivåer av tillit til ulike markedsaktører, og det er funnet at tradisjonelle banker har høyest tillit fra forbrukerne og FinTech startups har lavest tillit. Tilliten til startups øker imidlertid dersom de inngår en allianse med en tradisjonell bank. Originalitet/verdi - Ettersom PSD2 er relativt nytt, er det begrenset med forskning rundt aksept av biometri brukt i FinTech. Denne masteroppgaven bidrar til teknologiaksept-litteraturen ved å bekrefte den viktige rollen tillit har i en forbrukers beslutning om å ta i bruk eller ikke ta i bruk en teknologisk løsning. Resultatene avslører også at tillit er aktør-spesifikk, som betyr at tillitsnivået avhenger av hvilken type aktør som tilbyr løsningen. Det er funnet at de eksterne faktorene «kjønn», «alder» og «erfaring» ikke bare påvirker oppfattet nytte og oppfattet enkelhet, men at de også har en signifikant effekt på tillit. Erfaring har i tillegg en direkte effekt på intensjon om å bruke teknologien. Nøkkelord - teknologiaksept, Teknologi Aksept Modell (TAM), biometri, tillit, sosial påvirkning, erfaring, alder, Norge
dc.description.abstractAbstract Purpose - The purpose of this study is to validate the Biometric Technology Acceptance Model proposed by Kanak and Sogukpinar (2017), and to strengthen the model by adding external factors and exploring the effect of trust further. Theoretical model - The theoretical model used in the thesis is based on the Technology Acceptance Model first introduced by Davis (1989). In this thesis, the TAM model has been extended with trust and external factors (sex, age, experience, and social influence). Design/methodology/approach - The research questions are answered using a quantitative approach: a questionnaire sent out via Social Media to Norwegian bank customers over the age of 18. The questionnaire is created based on several previous technology acceptance studies. The data gathered from 447 respondents is analyzed using IBM SPSS and SPSS AMOS version 26. Findings - The main findings are that (1) BioTAM is accepted with a more significant number of respondents, and (2) trust is, by far, the most significant contributor to explaining behavioral intention to use biometric technology in FinTech. Also, perceived usefulness and previous experience with biometric technologies strongly impact the decision to adopt biometrics. This study also highlights the different levels of trust in different market actors, where it is found that traditional banks are most trusted, and FinTech startups are the least trusted. However, trust in startups increases if the startup company enters an alliance with a traditional bank. Originality/value – Because PSD2 is relatively new, there is limited research on the acceptance of biometrics used in FinTech. This thesis contributes to the technology acceptance literature by confirming the critical role of trust in a consumer’s decision to adopt/not adopt. The results also reveal that trust is actor-specific, meaning that the level of trust is dependent on the company offering the biometric technology. It is found that the external factors “sex”, “age”, and “experience” not only influence perceived usefulness and perceived ease of use, but also has a significant effect on trust. Experience is also found to have a direct effect on intention. Keywords - technology acceptance, Technology Acceptance Model (TAM), biometrics, trust, social influence, experience, age, Norway
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleBiometrics used in FinTech A Technology Acceptance study among Norwegian consumers
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel