Show simple item record

dc.contributor.advisorStørvold, Tore
dc.contributor.authorRingerud, Martin Jøraandstad
dc.date.accessioned2021-09-14T16:43:13Z
dc.date.available2021-09-14T16:43:13Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:82270602:47013792
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2776784
dc.description.abstractMusikkfildelingstjenesten Napster ble etablert i 1999 av de unge entreprenørene Shawn Fanning og Sean Parker med mål om å revolusjonere musikkindustrien gjennom digital fildistribuering. Gjennom utvikling av P2P (peer-to-peer)-teknologi endret lyttevaner hos musikk-konsumere seg for godt ved å starte en skiftende markedsbevegelse fra fysisk til digitalt format gjennom et desentralisert medium. Umiddelbart ble musikkoligopolets maktforhold utfordret gjennom nye teknologiske, finansielle og politiske tilnærminger til musikk, som siden har redefinert modellen sin i takt med redefinering av nye forståelser for musikk. Ambisjonen for prospektet til Napster speiles i senere musikkdelingstjenester i en så tydelig grad at de kan betegnes som direkte etterkommere. Mens det har tidligere blitt skrevet om de individuelle musikktjenestene, vier denne oppgaven utviklingslinjene en mer holistisk oversikt. Videre vil en historiografisk tilnærming legge basis for å diskutere endrede brukervaner i lys av moderne digitalisering. Argumentasjonen vil vise nye akademiske perspektiver i hvordan en endrende brukertrend fra aktiv til passiv lytting kan spores tilbake til kjerneverdien av Napster ved en gjennomgående industrimodell basert på hurtighet og bekvemmelighet.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleFra Napster til Spotify: Musikken, Politikken og Arverekken
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record