Show simple item record

dc.contributor.advisorHilder, Thomas Richard
dc.contributor.authorTellefsen, Eira Sanner
dc.date.accessioned2021-09-14T16:43:02Z
dc.date.available2021-09-14T16:43:02Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:82270602:23164118
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2776774
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne teksten tar for seg hvordan det å lytte til vinylplater kan påvirke relasjonen mellom artist og lytter. Gjennom å se på hvorfor og hvordan vinylen igjen har tatt plass som et populært musikkformat, tar teksten for seg spørsmål om dette kan ha noe med at vi nå lytter annerledes til formatet enn tidligere og hvilke konsekvenser dette da kan ha for denne relasjonen. Spørsmålene besvares blant annet gjennom to case studier; Hilma Nikolaisens nyeste album Heritage (2021), som kun ble gitt ut på Bandcamp og vinyl, og DumDum Boys sitt remastringsprosjekt av deres ti første album i 2015. Gjennom case studiene og annen relevant forskning, utforsker oppgaven noen av vinylformatets særegne egenskaper, som estetikk, ritual, og de ulike følelsene en kan kjenne på gjennom å lytte til formatet. Sentralt i teksten står teorien om autentisitet, gjennom opplevelsen av vinylplaten som det mest autentiske formatet, og hvordan det å lytte til formatet kan vekke ulike følelser av autentisitet. Relevant forskning fra de siste seks årene viser både hvordan vinylformatets estetikk, videre dyrking av albumformatet, og opplevelsene knyttet til formatet, både for artist og lytter, er elementer som kan ha en betydning for vinylens rolle i relasjonen mellom artist og lytter. Det å lytte til vinylformatet kan altså, gjennom følelser av autentisitet, styrke denne relasjonen.
dc.description.abstractThis text explores how listening to vinyl records can impact the relationship between artist and listener. By looking at why and how vinyl record once again has become a popular music format, the text addresses questions about whether this has something to do with us listening to the format differently than previously, and the consequences this could have on the relationship. These questions will partly be answered through two case studies; Hilma Nikolaisens newest album Heritage (2021), which was released solely on Bandcamp and vinyl, and DumDum Boys’ project of remastering their first ten albums in 2015. Through these case studies and other relevant research, the text explores some of the vinyl format’s unique traits, like aesthetics, ritual, and the different feelings one can experience through listening to the format. The theory of authenticity is central in this text, through how we experience the vinyl as the most authentic format, and how listening to the format can evoke different feelings of authenticity. Relevant research from the las six years shows how the vinyl format`s aesthetics, the continued cultivation of the album format, and the experiences linked to the format, both for the artist and the listener, are elements that can have an impact for the vinyl’s part in the relationship between artist and listener. Listening to the vinyl format can therefore, through feelings of authenticity, strengthen this relationship.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEn feiring av det å lytte: vinylens rolle i relasjonen mellom artist og lytter
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record