Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStørvold, Tore
dc.contributor.authorSkotterud, Håvard
dc.date.accessioned2021-09-14T16:43:01Z
dc.date.available2021-09-14T16:43:01Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:82270602:36415151
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2776773
dc.description.abstractDenne oppgaven har som formål å undersøke hvordan lyd og musikk fungerer i det danske videospillet INSIDE av studioet Playdead. Ulik terminologi som forklarer hva slags funksjon og hvordan musikk og lyd i videospill fungerer, vil bli sett på og koblet opp mot analysen min av spillet. Videre skal det også undersøkes om hva slags lyder som kan defineres som musikk, og hvor grensen mellom dem går. Dette vil bli gjort ved å undersøke visse seksjoner av spillet der dette er relevant. For å finne ut av hva som er musikk og ikke har det vært viktig å få en forståelse for komponisten sin bakgrunn innenfor musikk er, og hvordan den har fargelagt det endelige resultatet. Etter å ha analysert spillet, har det kommet frem at lyd har en ekstremt viktig rolle i dette spillet. Dette gjelder spesielt i dette spillet da det er ingen form for grafisk brukergrensesnitt, og lyden erstatter dette til en viss grad. Det er også tilfeller i spillet der jeg kan med sikkerhet si at dette er musikk, mens i andre tilfeller blir det vanskeligere å definitivt si at det er musikk.
dc.description.abstractThis thesis has the purpose of examining how sound and music functions in the danish videogame INSIDE by the studio Playdead. Different terminology that explains what kind of function and how music and sound in videogames function, will be examined and used in my analysis of the videogame. Furthermore I’ll also examine what kind of sounds that can be classified as music, and where the border between them are. This will be done by examining certain sections of the game that are particularly relevant to the thesis. To find out what music is and isn’t it has been important to understand the composers background in music, how that has affected the final result. After having analysed the videogame, I have come to the conclusion that sound plays an extremely important role in the game. This is especially true when considering the fact that the game has no graphical user interface, and the sound replaces it to a certain degree. There are also places in the game where I can say with certainty that it is music, but in other cases it is harder to definitely say that it is music.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleNår lyd blir musikk
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel