Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFormo, Daniel Buner
dc.contributor.authorMarkussen, Torje
dc.date.accessioned2021-09-14T16:42:04Z
dc.date.available2021-09-14T16:42:04Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:82007595:36564528
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2776768
dc.description.abstractEt av de mest populære virkemidlene i detaljhandler for å påvirke salgstall, dveletid og kundetilfredshet er musikk. I denne oppgaven ser jeg nærmere på teorier som forklarer hvordan musikk skaper kognitive reaksjoner i oss. På bakgrunn av dette drøfter jeg hvordan man kan lage et effektivt musikksystem for å oppnå ønsket påvirkningsresultat i en detaljhandelssituasjon. For å effektivt påvirke kunder må vi forstå hva det er ved musikken som gjør at de endrer atferd og hvilke målinger man kan gjøre basert på dette. Forskere i flere fagområder har utført felt- og laboratoriestudier på mennesker og musikk, hvor enkelte lyddrivere som tempo virker å være mer effektiv til å påvirke enn andre. En begrensing med denne forskningen er derimot at den kun ser på relativt korte tidsrom. Det er derfor vanskelig å si med sikkerhet at resultatene som man har funnet vil holde over tid. Som en potensiell løsning for videre forskning presenteres det en prototype av et musikkbasert system «Automated Music System for Retail» som kan brukes for å videre forske på lyddrivere og deres effektivitet over tid.
dc.description.abstractOne of the most popular ways retail stores tries to affect sales numbers, dwell time and customer satisfaction is by using music. In this assignment I take a closer look at theories that explains how music makes cognitive reactions in us. Based on this I discuss how you can efficiently make a music system for retail to achieve the wanted results. To effectively affect customers we need to understand what it is in the music that makes customers change their behavior and what measurements one can do based on this. Researchers in different subjects have done field and laboratory studies on humans and music, where some sound drivers, such as tempo, seem to be more efficient in affecting than other sound drivers. One of the limits of this research is that it is done over a short period of time. Therefore, it is difficult to say for certain that the results found will last over time. As a potential solution for further research I present a prototype of a music system "Automated Music System for Retail" which can be used to further research sound drivers and their efficiency over time.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDetaljhandels bruk av musikk og hvordan det påvirker oss
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel