dc.contributor.advisor | Bergsland, Andreas. | |
dc.contributor.author | Sepulveda Lopez, David Gaston. | |
dc.date.accessioned | 2021-09-14T16:19:02Z | |
dc.date.available | 2021-09-14T16:19:02Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:82007595:34843126 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2776735 | |
dc.description.abstract | Denne bacheloroppgaven utforsker hvordan musikk kan formidle mening. Gjennom analyse av
utvalgte filmmusikkstykker diskuterer oppgaven hvordan stykkenes gitte musikalske virkemidler
brukes for å støtte opp og strukturere filmens fortelling. Analysene er basert på den auditive og
visuelle opplevelsen av de gitte filmene. I tillegg gikk jeg fram for å lære meg så mye som mulig
om temaet før jeg gjorde analysene, slik at analysenes kunne være basert på mest mulig kunnskap
og erfaring. Bevissthet rundt selve analysen og tolkeprosessen var en viktig del av prosjektet, der
analysens poeng skulle være objektive eller intersubjektive. Oppgaven går også igjennom
forskjellig teori som jeg hadde i mente under analyseprosessen. Temaene er: musikk som en del
av et visuelt uttrykk, og hvordan gir diegetisk-musikk en ny dimensjon til opplevelsen. All musikk
innebærer en eller annen form for konnotasjon, og ulike strukturlikheter med «ikke-musikalske»
fenomener, som vil gi oss gitte assosiasjoner. Hvordan musikk kan skape forventning, utfra gitte
musikalske mønster. Vi kan oppleve lav-pitsj lyder som en trussel som resultat av evolusjon. Det
ses også på hvordan musikkteknologi har åpnet for nye muligheter rundt lyd-manipulasjon.
Spørsmålet «Hvordan musikk kan formidle mening» har ikke et absolutt svar, men oppgavens
resultat viser ulike egenskaper ved musikk, og hvordan disse kan brukes til å formidle mening. | |
dc.description.abstract | This bachelor thesis explores how music can convey meaning. Through analysis of selected filmmusic
scores, the thesis discusses the different film-scores musical means are used to support and
structure the film’s narrative. The analyzes are based on the auditory and visual experiences of the
given films. In addition, I tried to learn as much as possible about the topic before I did the
analyzes, so that they could be based on as much knowledge and experience as possible.
Awareness of the analysis itself and the interpreting process was an important part of the project
since the result of the analysis were to be objective or intersubjective. The thesis also reviews
different theory that I used during the analysis process. The themes include: music as part of a
visual expression, and how diegetic music adds a new dimension to the experience. All music
involves some form of connotation, and various structural similarities to “unmusical”
phenomenon’s, which will give us relevant associations. How music can create expectation, based
on given musical patterns. We can experience low pitch sounds as a threat because of evolution.
It also looks at how music technology has opened new possibilities around sound manipulation.
The question “How music can convey meaning” does not have an absolute answer, but the result
of thesis shows different properties of music, and how these can be used to convey meaning. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Hvordan kan musikk formidle mening?
- en analyse av utvalgt filmmusikk | |
dc.type | Bachelor thesis | |