Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFiskvik, Anne
dc.contributor.authorBerg-Rolness, Elin
dc.date.accessioned2021-09-14T16:18:08Z
dc.date.available2021-09-14T16:18:08Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:57496128:44814246
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2776722
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Denne masteroppgaven drøfter hvordan dans har blitt brukt i musikkteater som et element til å formidle historien på. Hovedfokuset til oppgaven er å utforske hvordan utvalgte musikalartister fra det 21 århundret vurderer temaet og å undersøke hvordan dans er fremstilt i musikkteater fra deres perspektiv. Metode: Data ble samlet inn gjennom fire dybdeintervjuer. I denne studien var det involvert fire informanter som alle hadde høy utdanning og god erfaring som profesjonelle musikalartister. Teori: Masteroppgaven benytter seg av teori som beskriver musikalens historie med et spesielt fokus på den integrerte musikalen hvor skuespill, sang og dans bidrar til historieformidling. Resultater: Et av hovedfunnene i denne oppgaven er evnen til å gjenskape og utvikle musikaler og spesielt dans i musikaler, på en slik måte at de forblir relevant for publikum i dag. Dette handler på mange måter om endringsprosesser og at musikalformen ikke blir statisk i sitt uttrykk, men endrer seg i takt med de raske endringene i dagens samfunn. Videre reflekterer funnene en viktighet av å formidle gode historier som engasjerer publikum samt muligheten til å relatere til både utøverne på scenen og forestillingen i seg selv. Et annet funn foreslår at essensen i musikkteater er historieformidling og at det å uttrykke følelser gjennom bevegelse er meget effektfullt for både musikalartisten og publikum. Nøkkelord: Musical theatre dance, storytelling through dance, the integrated musical, re-imagination, quadruple threat, embodiment
dc.description.abstractAbstract This master thesis explores how dance is used in musical theatre in order to convey story and further the plot. The main aim is to explore how some selected 21st century musical theatre performers view the topic and to investigate how dance is portrayed in musicals from their perspective. Method: Individual interviews were conducted as the main method of collecting data. There were four informants included in this research who all had extensive training and experience of working as professional musical theatre performers. Theory: The thesis draws on literature discussing the history of musical theatre with a particular focus on the integrated musical where the elements of acting, singing and dancing all contributes to presenting the story that is being told. Results: One of the key findings is the element of being able to re-imagine musicals and particularly musical theatre dance, in order to keep musicals relevant for the contemporary musical theatre audience. This considers the element of change and how in order to avoid stagnation within the development of the musical theatre expression; the changes have to be embraced within the form in tandem with the fast changing society of today. Furthermore, the findings also reflected the importance of being able to tell good stories, connect to the audience and make them engage with the performers and the performance. Another key finding suggests that the core element of musical theatre is storytelling and that emoting through movement is highly affective for both the performer and arguably also for the audience member. Key words: Musical theatre dance, storytelling through dance, the integrated musical, re-imagination, quadruple threat, embodiment
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleTelling Stories Through Dance: An investigation of movement and storytelling in musical theatre dance
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel