Instavennlig musikkpraksis og #Pickupmusic: Instagram som plattform for musikalske entreprenørskap
Abstract
Denne studien omhandler hvordan videopublisering på Instagram kan påvirke musikkpraksis i det 21. århundret med fokus på musikkmiljøet rundt nettsamfunnet Pickupmusic. Gjennom kvalitative dybdeintervjuer med informanter fra det såkalte Pickup-miljøet og drøfting av disse opp mot et tverrfaglig litteraturstudium har denne undersøkelsen som hensikt å forstå digitale kulturer på Instagram som en del av musikeres yrkesliv. I denne sammenhengen blir Pickup-miljøet drøftet som en digital deloffentlighet med maktstrukturer basert på symbolsk kapital. Videre drøfter denne oppgaven Pickup-miljøets funksjon i musikeres entreprenørielle arbeidshverdag i møte med en stadig mer digitalisert musikkindustri. Gjennom denne digitale kulturelle offentligheten bygger musikere fra hele verden nettverk som får en sentral funksjon i deres karrierer som frilansmusikere.
Pickup-miljøet er i første rekke et sosialt fenomen, men har også en tydelig populærmusikalsk kulturarv og det finnes en felles smak blant aktørene. En stadig større forekomst av pluralistiske estetikk i forskjellige ledd av populærmusikken skinner igjennom i de musikalske videoene Pickup-miljøets aktører publiserer på Instagram. Instagram har samtidig fått en funksjon som arena for musikalsk utforskning og utvikling. Som følge av dette har Instagram blitt en arena for musikkundervisning, nettverksbygging og markedsføring. Plattformens affordanser har lagt til rette for digital aktivitet som er med på å redefinere tradisjonelle tanker om musikkpraksis. Sosiale medier som Instagram er i dag et essensielt verktøy for musikere i et gigøkonomisk arbeidsmarked og frilansmusikeres yrkesliv påvirkes i stadig større grad av deres rolle som Influencere, forekomsten av deltagende kulturer og arbeidshverdagen i den nye musikkøkonomien. This study discusses how posting videoes to Instagram can influence musicianship in the 21st century by analyzing the practice of the Instagram-based music community surrounding Pickupmusic. Through qualitative interviews with musicians in the Pickup-milieu and discussions based on a cross-disciplinary literary study, this project wishes to understand digital cultures on Instagram as a part of the work life of modern musicians. These discussions relate to the Pickup-milieu as a digital public sphere and analyzes its power relations through the idea of symbolic capital. This thesis also discusses how this community of musicians aids the musicians in their working life as actors in the digital music industry. Through this online manifestation of a cultural public sphere. musicians interact across the globe and build professional networks to gain a social advantage in their work as freelance musicians.
This community of musicians is primarily a social phenomenon, but there is also a distinct cultural legacy of popular music which the community shares. An ever-growing tendency towards eclectic musical styles within popular music is apparent in the short videoes that are posted to Instagram by participants in this community. Instagram have over the last couple of years developed as a platform for musical discovery and development. As a result of this Instagram is now becoming a digital place for musical education, networking and personal marketing. As a social media platform, Instagram allows for a use that redefines ideas of musical practice and is at the moment an essential tool for musicians working in the gig economy. These new ideas of musicianship are influenced by social concepts like Influencers, New Music Economy and participatory culture.