Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGjelsvik, Anne
dc.contributor.authorEiksund, Elisabeth Abigael Øien
dc.date.accessioned2021-09-14T16:16:43Z
dc.date.available2021-09-14T16:16:43Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:76652620:34110545
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2776708
dc.description.abstractI denne oppgaven har jeg analysert seriene Lovleg (2018), Aldri Voksen (2020) og TAXI (2011) og sett på hvordan de skiller seg fra andre serier når det kommer til representasjon av skeive kvinnelige karakterer og stereotypier inne i det respektive universet. Lovleg fikk mye medieoppmerksomhet ettersom det var den første serien på nesten 10 år som i stor grad omhandlet et skeivt jentepar. Selv om serien fenget mange unge og voksne som kjente seg igjen i serien, var det likevel mange som så på serien som synes tematikken kunne utspilt seg på en annen måte. Fenomenet hvor deskeive jenteparene ofte ikke ender opp sammen til slutt, er en vanlig tematikk i Hollywood, men serien treffer godt på skildringer av å ikke gi for mye oppmerksomhet til selve legningen til jentene. Serien TAXI fikk også mye medieblest på grunn av sin skildring av en skeiv jente i den norsk-pakistanske kulturen. Denne serien var tilsynelatende den første serien som tok opp en spesifikk tematikk rundt et jenteforhold uten å gi det for mye oppmerksomhet. Serien Aldri Voksen tar for seg et lesbisk par som sliter med foreldrerollen og med konseptet å bli voksen og ansvarlig. Heller ikke i denne serien legges det for mye oppmerksomhet i legningen til paret, men det er som i de andre seriene øyeblikk hvor dette temaet tas opp. Min oppgave går i dybden på problemstillingen rundt stereotypier og skildring av skeive kvinner på norsk tv for å se på hvordan universet deres behandler dem og på den estetiske representasjonen av karakterene.
dc.description.abstractIn this thesis I have chosen to analyze the series Lovleg (2018), Aldri Voksen (2020) and TAXI (2011) and looked at how they differ from other series when it comes to the representation of queer female characters and stereotypes inside their universe. Lovleg got a lot of media attention as it was the first series in almost 10 years that largely dealt with a queer girl couple. Although the series captivated many young viewers and adults who connected with the series, there were still many who watched the series who thought the theme could have unfolded in a different way. The phenomenon where the queer girl couples often do not end up together in the end, is a common theme in Hollywood, but the series hits well on depictions of not giving too much attention to the actual sexual orientation of the girls. The series TAXI also received a lot of media attention due to its portrayal of a queer girl in Norwegian-Pakistani culture. This series was apparently the first series that addressed a specific theme around a girl relationship without giving it” too much” attention. The series Aldri Voksen deals with a lesbian couple who struggle with the parental role and with the concept of becoming adults and responsible parents. Also in this series, not too much attention is paid to the orientation of the couple, but it is as in the other series moments where this topic is addressed. My thesis goes in depth on the issue of stereotypes and portrayal of queer women on Norwegian television and in their respective universes and on the aesthetic representation.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEn lesbisk klisjé: Representasjon og stereotypi av skeive kvinner i norske tv-serieunivers
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel