Teppet går opp! Belysning av det usynlige ved Hannah Ryggens «Mors Hjerte».
Description
Full text available on 2100-06-01
Abstract
Sammendrag
Kunst er det, å gjøre det usynlige synlig, opplyser Hannah Ryggen bestemt. Kunstneren er til, lenge før hun lager kunst. Nøkkelen er det å ha “noe på hjertet”: d.v.s. noe erfaringsbasert, som i møte med individets organisme, gir opphav til en skapende impuls. Så finner dette “noe” veien via formgivning frem til sitt personlige uttrykk. Hannah Ryggens fargerike livstrådene fletter seg sammen og blir til hennes samtids mest unike og originale billedveverske.
Billedveven Mors hjerte sies å være den aller mest personlige av Hannah Ryggens kunstnerskap. Hvilke biografiske data finnes som kan bekrefte denne påstand? I tillegg til en betydelig samling av Hannah Ryggens store tepper og mindre vev ved Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, finnes det i Trondheim også flere omfattende arkiv der kunstnerens personlige korrespondanse, dagbøker, notater fra prosessen, permer med et utsøkt utvalg avisutklipp, anmeldelser og intervjuer m.m., er deponert. Journalister, kunstnere, forfattere, og forskere fattet tidlig interesse for Hannah Ryggens kunst og spesielle personlighet. Det er en rikdom av materiale både publisert og upublisert som er tilgjengelig for den heldige og utholdende studenten å fordype seg i. Faren er å miste grep om sine faste holdepunkter. Løsningen er konkrete spørsmål og avgrensning av feltet, for i møte med Hannah Ryggens fyldige person er det fort gjort for den naive å bli sugd inn og miste seg selv.
Ved hjelp av nøkkelordet personlig har jeg lett etter opplysninger om flere forhold som har kastet nytt lys over motivet, kunstnerens uttrykksrepertoar, og det spesifikke teppets rolle i samlingen: mor-datter forholdet, kunstner-museums forholdet, og den unike billedveverske-kunsthistoriske sammenheng. Arketyper som dukker opp i forhold til billedvevens symbolske innhold kartlegges ettersom de bidrar med et større, bredere perspektiv.
NØKKELORD: personlig, hjerte, symbol, arketypeORDANTALL: 7640 (hovedtekst uten sammendrag,tabeller, fotnoter og referanser) SAMMENDRAG: 275 ord Summary
Art is the rendering visible that which is invisible, states Hannah Ryggen succinctly. Being in possession of an artistic temperament precedes the making of art. The key is having something heartfelt to express, rooted in personal experience, that in its encounter with a certain predisposition, gives rise to a creative impulse. Then that special “something” finds its way, joining forces with technique, to some specific form of personal expression. Hannah Ryggen’s colorful life-threads intertwine to yield one of contemporary art’s most unique and original weavers.
The tapestry “Mother’s Heart” lays claim to the distinction of being the most personal piece in Hannah Ryggen’s artistic production. What biographical data can be found to support this claim? In addition to a significant collection of Hannah Ryggen’s monumental tapestries and smaller pieces located at the Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, there are several archives, also in Trondheim, where personal communication, notebooks, recipes, scrapbooks of news articles, reviews and interviews, and more, are all deposited, catalogued and available for study. From early on, journalists, authors, artists and researchers have taken an active interest in Hannah Ryggen’s original art and unique personality. There is a wealth of material, both published and unpublished, for the fortunate and persistent student to delve into. An ever-present risk is that of losing one’s bearings. The solution lies in posing specific questions and limiting the playing field, for in an encounter with Hannah Ryggen’s ample personality, it is all too easy to get sucked in and lose oneself.
Latching onto the key concept “personal,” I have searched for information regarding several personal relationship dyads of particular interest in order to shed light upon the tapestry’s subject, the artist’s means of expression, and the specific tapestry’s role in relationship to the collection as a whole: for example, the mother-daughter relationship, the artist-museum relationship, and the position of weaving in its art-historical context. Archetypes evoked by the symbolic references embedded in the particular work are also mapped, insofar as they offer a more universal perspective.
KEYWORDS: personal, heart-felt, symbol, archetypeWORD-COUNT: 7640 (main text excluding summary, tables, footnotes and references)SUMMARY: 330 words