Hvordan fremstilles den inuittiske hovedkarakterens maskulinitet i et utvalg filmer fra Arktisk? En analyse av hvordan kroppens iscenesettelse, karakterenes handlinger, omgivelser og tanker bidrar til konstruksjon av maskulinitet.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2776692Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven dreier seg om maskulinitet hos inuittmannen på film. Gjennom analyse ønsker jeg å vise hvordan de utvalgte filmene konstruerer maskulinitet hos inuittmannen på film på ulike måter. Analyseobjektene er filmer som viser fremstilling av mannlige inuitter i hovedrollene. Utvalget blir dermed Nanook of the North (1922), Eskimo Diva (2015) og Atanarjuat: The Fast Runner (2001) Som teoretisk utgangspunkt for analysen, benyttes, maskulinitetsteoretikerne Raewyn Connell, George L. Mosse, og filmteoretikerne Susan Jeffords og Steve NealeSom metodisk rammeverket for analysen benyttes Kirkham & Thumims, som i You Tarzan: Masculinity, Movies and Men (1993), skisserer fire kategorier for maskulinitet, som til sammen gir et bredt bilde av fremstilling av urfolk- mannen, med fokus på maskulinitet, This thesis’ aim to take a further look at how masculinity is constructed in films with representations of the Inuit man.The objects of analysis, will be the following three movies: Nanook of the North (1922), Eskimo Diva (2015) and Atanarjuak: The Fast Runner (2001)The theoretical framework is leaning on the thoughts of Raewyn Connell, George L. Mosse, Susan Jeffords and Steve Neale By using analytic framework, by Kirkkham & Thumim, I seek to investigate how a selection of movies thematize masculinity in different ways. To do so, the main focus will lay on looking at physical/bodily signs, action, internal and external life of the inuit caracter, through the aestetics structure and visual choices.