Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaagensen, Cecilie
dc.contributor.authorStrømøy, Mia
dc.date.accessioned2021-09-14T16:15:12Z
dc.date.available2021-09-14T16:15:12Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:76652251:46871667
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2776691
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne masteravhandlingen tar for seg et praksisbasert forskningsprosjekt basert på mitt arbeid med forestillingen «Hvis ikke du, Hvem?» (2020). Avhandlingen setter søkelys på hvordan jeg som skuespilleren har jobbet med å utvikle ungdomstematikk og skuespillermetoder ved hjelp av ulike virkemidler i en egenskapt ungdomsproduksjon. Jeg har også sett på skuespilleren som multikunstner og hvilke roller som kreves av skuespilleren i en slik prosess. For å få kunnskap om ungdom, og ikke minst for å få et innblikk i deres liv, har jeg brukt etnografiske metoder som workshop, observasjon, deltakende observasjon og intervjuer. Materialet som ble samlet inn ble brukt i utformingen av forestillingen og i min forskning på gulvet. I oppgaven viser jeg til sentrale teorier som er anvendt i mitt forskningsprosjekt. For å få en bedre forståelse for mitt eget arbeid som skuespiller, og for å finne svar på problemstillingen min, har jeg analysert mitt arbeid i den sceniske prosessen mot forestillingen.
dc.description.abstractThis master thesis deals with a practice-based research project based on my work with the performance piece "If not you, Who?" (2020). The dissertation sheds light on how I, as an actor, have worked to develop youth themes and acting methods using various tools in a suitable youth production. I have also looked at the actor as a multi-artist and the roles required of the actor in such a process. To gain knowledge about young people and to get an insight into their lives, I have used ethnographic methods such as workshops, observation, participatory observation and interviews. The material collected was used in the design of the performance piece and in my research and as a basis for research done during rehearsal and stage work. In the thesis I refer to key theories that have been applied in my research project. To gain a better understanding of my own work as an actor and to find answers to my research topic, I have analyzed my work from the theatrical process towards the performance.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEn analyse av skuespillerens arbeid og bidrag i egenskapt ungdomsteater
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel