Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorCecilie Haagensen
dc.contributor.authorAmbra Emilia Torstveit
dc.date.accessioned2021-09-14T16:14:53Z
dc.date.available2021-09-14T16:14:53Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:76663837:50771491
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2776686
dc.description.abstractI denne masteroppgaven svarer jeg på problemstillingen «Hvordan ble kvinnekroppen brukt som formidler i performancekunsten på 1960 og 1970-tallet»? Dette gjør jeg ved å analysere fire performancer fra denne tidsperioden. Oppgaven består av en teoretisk del der jeg gjør rede for begreper og felt knyttet opp mot problemstillingen, samt en analyse av fire forskjellige performancer fra disse tiårene. Disse performancene er også analysert opp mot hverandre til slutt i oppgaven. Jeg starter med en innledning som forteller litt om meg selv og om hvorfor jeg valgte å fokusere på nettopp denne problemstillingen, det står litt om mine personlige erfaringer som kvinne, samt en mer generell tilnærming til kvinnekamp, som jeg syns er et veldig viktig tema. Deretter kommer det en utdypning av problemstillingen hvor jeg snakker litt om hvorfor jeg har valgt nettopp 1960 og 1970-tallet som de to tiårene jeg vil fokusere på samt en oppsummering av hvordan jeg har tenkt å gå frem, hvilke begreper jeg skal ta for meg og hvorfor jeg har valgt nettopp de fire performancene jeg har valgt. Etter disse innføringene i viktig tematikk knyttet opp mot min problemstilling begynner jeg på den analytiske delen av oppgaven. Det første jeg skriver om her er begrepet metode, en kort innføring i begrepets betydning og også hvilken metode jeg har tenkt å anvende i analysene mine. Jeg skriver videre om kasusstudier som er min valgte analytiske metode, jeg gir en kort forklaring på begrepets betydning samt en begrunnelse for hvorfor jeg har valgt nettopp denne. Så kommer vi til selve analysen, her vil jeg forklare begrepet analyse samt gjøre rede for den tematiske analyse-modellen jeg har valgt å bruke. Analysen er delt inn i fire hovedkategorier: «Kunstneren», «Kvinnekroppens funksjon i verket», «Kontekst» og «Mottagelse». Den første performancensen jeg tar for meg er «Meat Joy» av Carolee Schneeman, jeg fortsetter med verket «Interior scroll» av samme kunstner, deretter fortsetter jeg med «Lips of Thomas»av Marina Abramovic og avslutter med «Cut Piece» av Yoko Ono. Hver av disse perfromancene blir analysert ut fra de fire analysekategoriene. Avslutningsvis analyseres forskjeller og ulikheter mellom de fire performancene.. Oppgaven avsluttes med en konkludering av problemstillingen samt en oppsummering av de viktigste funnene og innsikten jeg har oppnådd denne masteroppgaven.
dc.description.abstractIn this master's thesis I answer the question "How was the female body used as an intermediary in performance art in the 1960s and 1970s"? I do this by analysing four performances from this time period. The thesis consists of a theoretical part where I explain concepts and fields related to the problem, as well as an analysis of four different performances from these decades. These performances are also analyzed against each other at the end of the thesis. I start with an introduction that tells a little about myself and why I chose to focus on this particular issue, it says a little about my personal experiences as a woman, as well as a more general approach to women's struggle, which I think is a very important topic. Then there is an elaboration of the issue where I talk a little about why I have chosen precisely the 1960s and 1970s as the two decades I want to focus on as well as a summary of how I intend to proceed, what concepts to address and why I have chosen precisely the four performances I have chosen. After these introductions to important topics related to my problem, I start with the analytical part of the thesis. The first thing I write about here is the concept of method, a brief introduction to the meaning of the term and also what method I intend to use in my analyses. I write further about case studies that are my chosen analytical method, I give a brief explanation of the meaning of the term as well as a justification for why I have chosen this particular one. Then we get to the analysis itself, here I will explain the concept of analysis as well as explain the thematic analysis model I have chosen to use. The analysis is divided into four main categories: "The Artist", "The Function of the Female Body in the Work", "Context" and "Reception". The first performance analyze is Meat Joy by Carolee Schneeman, I continue with the work Interior scroll by the same artist, then proceed with Lips of Thomas by Marina Abramovic and finish with Cut Piece by Yoko Ono. Each of these performances is analyzed based on the four categories of analysis. In conclusion, differences and similarities between the four performances are also analysed. The thesis concludes with a conclusion of the problem as well as a summary of the most important findings and insights I have achieved with this master's thesis.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan ble kvinnekroppen brukt som formidler i performancekunsten på 1960 og 1970-tallet? En analyse av performancene Meat Joy, Interior Scroll, Lips of Thomas og Cut Piece.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel