Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAndresen, Christer Bakke
dc.contributor.authorBrenna, Linn
dc.date.accessioned2021-09-14T16:14:50Z
dc.date.available2021-09-14T16:14:50Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:76652469:16475671
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2776685
dc.description.abstractFormålet med denne oppgaven er å undersøke hvordan Jordan Peeles filmer, Get Out og Us, passer inn i grøssersjangerens monstertradisjon, men også hvordan de skiller seg ut fra den. Filmene blir i tillegg sett på i lys av sosiale, politiske og kulturelle klimaer i dagens samfunn, hvor hovedfokuset ligger på hvordan det er å være mørkhudet i nåtidens Amerika. For å finne svar på dette blir det sett på hvordan grøsseren har utviklet seg gjennom årene, og dermed hvordan monstrene har utviklet seg parallelt med filmene. Det blir samtidig diskutert hvordan presidentvalgene i 2008 og 2016 har påvirket det kulturelle samfunnet i Amerika, hvor dette blir satt opp mot tidligere politiske bevegelser for mørkhudedes rettigheter, og hvilken innflytelse dette har hatt på filmindustrien. Resultatene viser at Peele drar inn elementer fra tidlig gotikk og holder seg tro til den gamle grøssersjangeren, samtidig som han utfordrer skadelige, stereotypiske komponenter ved den moderne grøsseren og gjør rom for et mer mangfoldig filmlandskap, hvilket åpner opp for diskusjoner vedrørende dagens politiske forhold.
dc.description.abstractThe purpose of this paper is to examine how Jordan Peeles films, Get Out and Us, fits into the horror genre’s monster tradition, while also exploring how they differ from it. In addition to this, the films are viewed in regard to today’s social, political and cultural climate, where the main focus is directed towards what it means to be black in America today. To answer this, this paper will analyze how horror has evolved throughout the years, as well as the monsters with it. Simultaneously, a discussion will be had regarding how the presidential elections in 2008 and 2016 have affected the cultural society in America, where this is placed up against prior political movements for black rights, and what influence this has had on the film industry. The results show that Peele includes elements from early gothics and stays true to the old horror genre, while challenging hurtful, stereotypical components within the modern horror film and making room for a more diverse cinematic landscape, which opens up for discussions regarding today’s political conditions.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleJordan Peeles monstre: Grøsseren i en ny tid
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel