Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorCorneil, Marit Kathryn
dc.contributor.authorArntsen, Pia
dc.date.accessioned2021-09-14T16:14:41Z
dc.date.available2021-09-14T16:14:41Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:76651034:34604210
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2776682
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne oppgaven undersøker gjennom en kvalitativ tekstanalyse hvilken makt videodelingsplattformen TikTok har i å synliggjøre innhold og forme den personlige videostrømmen. Målet med oppgaven er å få et innblikk og en større forståelse av det sosiale mediet TikTok, som har blitt svært populært blant barn og unge i dagens samfunn. Oppgaven ser nærmere på hvordan «for you»-algoritmen fungerer, samt hva denne har å si for synligheten. Gjennom en analyse, der algoritmen ses på som en medietekst som kan analyseres og nærleses, kommer det frem at algoritmen er med på å bestemme hva som blir synliggjort og ikke.
dc.description.abstractThis thesis examines through a qualitative text analysis what power the video sharing platform TikTok has in making content visible and shaping the personal feed. The aim of the thesis is to gain an insight and a greater understanding of the social media platform TikTok, which has become very popular among children and teens in today's society. The thesis takes a closer look at how the "for you" algorithm works, as well as what this has to say for visibility. Through an analysis, where the algorithm is seen as a medium text that can be analyzed and read closely, it emerges that the algorithm helps to decide what is made visible and what is not.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleTikToks "for you"-algoritme - en kvalitativ analyse
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel