Show simple item record

dc.contributor.advisorCorneli, Marit
dc.contributor.authorBusch, Emilia
dc.date.accessioned2021-09-14T16:13:37Z
dc.date.available2021-09-14T16:13:37Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:76651034:49504010
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2776639
dc.description.abstractI denne oppgaven undersøker jeg om det finnes en sammenheng mellom sosiale medier og unge jenters sosiale identitet og syn på seg selv. Jeg valgte å se nærmere på publikasjoner gjort av en rekke Influencere på Instagram, dette fordi det er akkurat disse som er kjent for å poste provoserende og påvirkende materiale. Med dette i tankene formulerte jeg en problemstilling som lyder slik: Hva endres i unge norske jenters selvbilde og sosial identitet ved eksponering av bilder og annonser fra et knippe influencere? Oppgaven tar for seg teorier rundt sosial identitet og selvbilde. Resultatene av undersøkelsene som er gjort gir en pekepinn på hvordan selvbilde og den sosiale identiteten kan bli påvirket hos enkelte. Besvarelsen diskuterer rundt resultatene og vurderer om disse kan besvare problemstillingen. I undersøkelsene som ble gjort kom det også frem at det ikke nødvendigvis er bare de største Influencerne som påvirker, men også at de noe mindre Influencerne påvirker på lik linje med de store.
dc.description.abstractIn this thesis, I investigate whether there is a connection between social media and young girls' social identity and their view of themselves. I have chosen to take a closer look at publications made by a number of influencers on Instagram, this is because it is precisely these that are known for posting provocative and influential material. With this in mind, I formulated an issue that reads as follows: What changes in young Norwegian girls' self-image and social identity by exposing pictures and advertisements from a number of influencers? The thesis deals with theories about social identity and self-image. The results of the surveys that have been done provide an indication of how self-image and social identity can be affected by Influencers. The assignment discusses the results and assesses whether these can answer the issue. The surveys that were done also showed that it is not necessarily only the big Influencers who influence, but also that the smaller Influencers influence in the same way.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSosiale medier, Influencere og Påvirkning
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record