Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVik, Andrea
dc.contributor.authorHansen, Anne Marthe
dc.date.accessioned2021-09-14T16:12:55Z
dc.date.available2021-09-14T16:12:55Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:76651034:46867989
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2776611
dc.description.abstractBruken av sosiale medier og delingstjenester øker betydelig. Instagram er i skrivende stund en av de største bildedelingstjenestene og er en plattform der identitet skapes i tråd med hva du legger ut av bilder. Hensikten med denne oppgaven er å se hvordan Instagrams brukere konstruerer sin selvrepresentasjon, og å få et innblikk i hva som er viktig å få frem når man deler bilder. Sosiale medier legger til rette for identitetskonstruksjoner og derfor er problemstillingen til denne oppgaven: “Hvordan bidrar bildedelingstjenesten Instagram til å konstruere vår selvrepresentasjon?” Det teoretiske rammeverket for denne oppgaven er Erving Goffmans interaksjonsteori sammen med Vegard Frantzen sitt bokkapittel om identitet og selvfremstilling og teorien om uses and gratifications. For å svare på oppgavens problemstilling blir det benyttet kvalitativ metode samt semistrukturerte intervjuer. Intervjuene er gjennomført med åtte daglige brukere av Instagram. Fire gutter og fire jenter. Gjennom intervjuene ble det dannet et innblikk i hvordan de konstruerer sin identitet, og hvorvidt de er opptatt av måten de fremstår eller ikke. Funnene i denne undersøkelsen peker tydelig på at selvrepresentasjon på Instagram er noe som er viktig for brukerne. De fleste legger ut bilder der de føler de kommer best ut, og som representerer den de ønsker at andre skal oppfatte seg som. Tilbakemeldinger og bekreftelse er viktige faktorer for at et individ skal ha et godt selvbilde og føle en tilhørighet. Derfor er Instagram med på å tilføre en stimuli av selvtillit. Selvrepresentasjonen på Instagram påvirkes i størst grad av hvordan man ønsker at venner og bekjente skal danne seg et bilde av deg som person.
dc.description.abstractThe use of social media and sharing services is increasing significantly. At the time of writing, Instagram is one of the largest photo sharing services, and a platform where identity is created in line with what images you post. The purpose of this study is to see how Instagram users construct their self-representation and gain insight into what is important to bring out when sharing a photo. Social media facilitates identity constructions, and therefore the research question is: “How does the photo sharing service Instagram help to construct our self-representation?” The theoretical framework for this study is Erving Goffman's interaction theory together with Vergard Frantzen’s book chapter on identity and self-presentation, and the theory of uses and gratifications. To answer the research question there has been a qualitative method as well as semi-structured interviews. The interviews were conducted with eight daily users of Instagram. Four boys and four girls. Through the interviews I got an insight into how they construct their identity and whether they are concerned with the way they appear or not. The findings of this study clearly indicate that self-representation on Instagram is something that is important to users. Most people post pictures where they feel they come out best, and which represents them the way they want others to perceive them. Feedback and confirmation are important factors for an individual to have a good self-image and feel a sense of belonging. Therefore, Instagram stimulates self-confidence. Self-representation on Instagram is affected by how you want your friends and peers to perceive you.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan bidrar bildedelingstjenesten Instagram til å konstruere vår selvrepresentasjon?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel