Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHanem, Guri Ellen.
dc.contributor.authorBekken, Benjamin Andersen
dc.date.accessioned2021-09-14T16:12:42Z
dc.date.available2021-09-14T16:12:42Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:76750210:35031513
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2776605
dc.description.abstractDenne oppgaven undersøker hvilken rolle gruppeidentitet spiller for engasjementet i den midtnorske debatten ved å analysere Adresseavisens Facebook-gruppe Midtnorsk debatt. Case-studien er gjort ved å ha kvalitative intervjuer med et bestemt utvalg medlemmer av gruppen, kvantitativt innhold i form av statistikk fra gruppen, sammenligne gruppen opp mot andre kommersielle aktører og ved å ha egne observasjoner av forfatteren. Forskningsresultatet viser at gruppeidentitet spiller en stor rolle for engasjement i gruppen, da samfunnsengasjerte mennesker er villige til å delta i debatter hvor det er et bedre debattmiljø, uten personangrep og hets. Noe som den lukkede Facebook-gruppefunksjonen legger opp til ved at man kan sette regler for publisering og adgang til gruppen, i tillegg skaper gruppefunksjonen varsler for medlemmene og møter dem på en plattform der de allerede er. Samtidig viser oppgaven at det ikke bare er forholdene som må legges til rette for å skape engasjement, men at sakene og temaene som det debatteres om må være engasjerende nok for at medlemmene skal delta. Oppgaven gir Adresseavisen god innsikt i hvordan debattsatsningen deres foregår, spesielt med tanke på at de er en av de første kommersielle aktørene til å gjennomføre en slik satsning.
dc.description.abstractThis thesis examines what role group identity plays in engagement, in the central Norwegian debate by analyzing Adresseavisen's Facebook group Midtnorsk debatt. The case study is done by having qualitative interviews with a specific selection of members within the group, quantitative content in the form of statistics from the group, comparing the group against other commercial actors and by having own observations by the author. The research results show that group identity plays a major role in the group's involvement, as socially engaged people are willing to participate in debates where there is a better debate environment, without personal attacks and incitement. Something that the closed Facebook group-function helps with by being able to set rules for publishing and access to the group, in addition, the group function creates alerts for the members and meets them on a platform where they already are. At the same time, the thesis shows that it is not only the conditions that must be made to create engagement, but the issues and topics that are debated must be engaging enough for the members to participate. The thesis gives Adresseavisen good insight into how their debate initiative takes place, especially considering that they are one of the first commercial actors to implement such an initiative.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleGruppeidentitet – En case-studie av Midtnorsk debatts Facebook-gruppe.
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel