Devised Ungdomsteater og Medbestemmelse
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2776596Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne praktiskteoretiske oppgaven tar for seg devised ungdomsteater og medbestemmelse. Disse temaene undersøkes ved hjelp av teorier, modeller og begreper om medbestemmelse (Rørmark, 1998), devised teater (Haagensen, 2018) og multimodalitet (Kress, 2010, Kress & Van Leeuwen, 2001) Oppgaven har utgangspunkt i praktisk eksamen (DRA3191) som besto av produksjon av forestillingen Vi er alle helter som ble spilt på Trøndelag teater i forbindelse med den regionale DUS-festivalen. Forestillingen også valgt ut til den Nasjonale DUS-festivalen ved Det Norske teateret. Problemstillingen for det produksjonen handlet om å gjøre improvisasjon mindre skummelt for ungdommer, men ble i møte med utfordringer i prosessen endret til å handle om medbestemmelse. Intensjonen med det skriftlige arbeidet er å komme frem til metoder som kan bidra til å øke medbestemmelse i en devised teaterproduksjon av, med og for ungdom. Jeg opplever at særlig modellene fra Rørmark er anvendbare i å vurdere nivået av medbestemmelse i gruppen, men videreutvikler også på disse modellene ved å anvende dem i samspill og ved bruk av flere kategorier som kunstnerisk og organisatorisk medbestemmelse for å kunne brukes mer nyansert. Fra multimodalitet bruker jeg rollene Retor og Designer for å utforske hvilke retorer vi finner i prosessen, hvilke interesser disse har og hvilke interesser som vinner frem og dermed for konsekvenser for produksjonen og forestillingen. Jeg utforsker også hvem som designer, når og hva disse designene er. Her konkluderer jeg med at ungdommene er designere når det gjelder selve historien, mens jeg designer strukturen, rekkefølgen og stil.