Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBakøy, Eva
dc.contributor.advisorDevold, Leiv Igor
dc.contributor.authorVaagland, Sigurd
dc.date.accessioned2021-09-14T16:07:01Z
dc.date.available2021-09-14T16:07:01Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:53759382:36621605
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2776595
dc.description.abstractDenne oppgaven har følgende overordnede forskningsspørsmål: hvordan bør en regissør arbeide for å få skuespillerne til å prestere best mulig i en film eller TV-produksjon? Oppgaven utforsker dette spørsmålet ved hjelp av semistrukturerte og kvalitative forskningsintervju med tre profesjonelle norske skuespillere, i tillegg til å trekke inn annen relevant litteratur på feltet. Analysen vil vise at noe av det viktigste for en skuespiller som skal prestere er å føle seg trygg, og å ha tillit til regissøren. Skuespillerne er i en sårbar posisjon, og det er mye usikkerhet involvert i en skuespillers hverdag. To av de mest sentrale elementene i at skuespilleren føler seg trygg er at de må bli kjent med motspillerne og regissøren, og at de forstår den karakteren de skal spille. Derfor er det ekstremt viktig å ha et godt forarbeid før innspilling, så man kan utforske karakteren og bli kjent med de man skal jobbe med. Man har aldri nok tid til å ha lange diskusjoner under en innspilling, og det er veldig nyttig å ha tatt diskusjonene på forhånd. En trygg skuespiller er også mer mottakelig for instruksjoner som kan gjøre spillet bedre. Disse instruksjonene bør ikke være resultatorientert og intellektuelle, men enkle og spillbare. Det vil si at skuespilleren bør bli inspirert av instruksjonen til å handle, uten å tenke på hvordan resultatet blir. En skuespiller må for all del ikke være selvbevisst, men lede sin konsentrasjon på noe annet enn seg selv. Noe av det viktigste en skuespiller gjør for å spille troverdig er å lytte og reagere til motspillerne i scenen. Derfor er det en regissørs oppgave å se etter om skuespillerne lytter og reagerer til hverandre, og si ifra om dette ikke er tilfelle. De økonomiske og organisatoriske rammene rundt en innspilling har stor innvirkning på skuespilleren. Regissøren bør sørge for at innspillingen er lagt opp slik at man unngår stort tidspress, og at de vanskeligste scenene ikke kommer helt i starten av innspillingen. Det er enda en grunn til å forberede seg godt som regissør. De andre filmarbeiderne på filmsettet er også en viktig del av å skape et godt arbeidsmiljø for skuespillerne. Som arbeidsleder har regissøren et ansvar når det kommer til å skape en god arbeidsatmosfære, som øker sjansen for at skuespillerne kan levere engasjerende rolletolkninger som formidler historien man forteller på best mulig måte.
dc.description.abstractThis thesis has the following overall research questions: how should a director work to get the actors to perform at their best in a movie or television production? The thesis explores this question by means of semi-structured and qualitative research interviews with three professional Norwegian actors, as well as drawing on other relevant literature in the field. The analysis will show that one of the most important things an actor needs to perform is to feel safe and to have confidence in the director. The actors are in a vulnerable position, and there is a lot of uncertainty involved in an actor's everyday work life. Two of the most important elements in making the actor feel safe is that they must become acquainted with the other actors and the director, and that they understand the character they are playing. Therefore, it is extremely important to have a good preparation period before production begins, so that they can explore the character and get to know the people they work with. You never have enough time for long discussion during the production period, so it is very useful to have the discussions in advance. A confident actor is also more receptive to instructions that can make the acting better. These instructions should not be results-oriented and intellectual, but simple and playable. That is, the actor should be inspired by the instruction to act, without thinking about the result. An actor must not, by all means, be self-conscious, but direct his concentration on something other than himself. One of the most important things an actor does to act credibly is to listen and respond to the other actors in the scene. Therefore, it is the job of a director to see if the actors are listening and reacting to each other and to tell them if this is not the case. The financial and organizational framework surrounding a production has a major impact on the actor. The director should make sure that the production is arranged so as to avoid great time pressure and that the most difficult scenes do not come in the very beginning of the process. This is another reason to prepare well as a director. The crew working on the filmset are also an important part of creating a good working environment for the actors. As a supervisor, the director has a responsibility when it comes to creating a good working atmosphere, which increases the chance that the actors can deliver engaging role interpretations that convey the story they tell in the best way possible.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleHva trenger en skuespiller fra en regissør for å prestere best mulig?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel