Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGjelsvik, Anne
dc.contributor.authorFossestøl, Lars Andreas Haaø
dc.date.accessioned2021-09-14T16:06:00Z
dc.date.available2021-09-14T16:06:00Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:53759382:36589485
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2776589
dc.description.abstractDenne masteroppgaven tar for seg hvordan mobiltelefonen har utviklet seg som medieplattform og preget utviklingen av en vertikal presentasjonsform av medieinnhold. Jeg skal undersøke medieutviklingen historisk og se på de prioriteringene og valgene som gjøres av de store mediehusene som for eksempel NRK i møte med globale utfordringer og i kampen om nasjonale seere. Dette omfatter global konkurranse fra nye medieaktører som eksempelvis Netflix, så vel som et ønske om å fange inn bortfallende målgrupper. For å finne det vertikale formatets plass vil jeg i stor grad fokusere på norske medieaktører når det kommer til innholdsprodusenter, mens på medieplattform-nivå retter jeg søkelyset mot internasjonale aktører som Snapchat og Quibi. Snapchat får et stort fokus som følge av at de innehar en stor andel av målgruppen som mediehusene søker etter, og de har i tillegg over lang tid stått foran som en stor bidragsyter for en vertikal utforming av innhold. Målet er å finne det vertikale formatets og filmens plass i den moderne medieverdenen, og å gi en pekepinn på mulighetene for anvendelse for fremtidige produksjoner.
dc.description.abstractThis master thesis looks at how mobile phones as a media platform have evolved and made their mark on the development of a vertical presentation form. I will examine the media development historically and review the priorities and choices from the big media operators like NRK in the face of global and domestic challenges for viewership. This includes global competition from the likes of Netflix, as well as a desire to re-capture a younger audience that has been in a steep decline with the rise of the internet. To find the vertical format’s place I will largely focus on Norwegian media operators for the content-production side of vertical media, and for the media platform aspect I will look to international media platforms like Snapchat and Quibi. Snapchat will get the most attention as they contain a large share of the target audience that the big media operators are looking to win back to their services. Furthermore, Snapchat has since its inception been a leading contributor for the vertical aesthetic design of media. Through these examinations I hope to find a central place in the modern media for the vertical format, or more specifically, vertical film, and possibly provide a use for it in future media productions.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleVertikal film
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel