dc.contributor.advisor | Gjelsvik, Anne | |
dc.contributor.author | Nilsen, Mads Sterri | |
dc.date.accessioned | 2021-09-14T16:05:48Z | |
dc.date.available | 2021-09-14T16:05:48Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:53759382:36508748 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2776588 | |
dc.description.abstract | Denne masteravhandlingen undersøker og diskuterer hvordan usympatiske karakterer
skaper engasjement. Oppgaven vil være todelt mellom en diskusjon av sentrale kognitive
filmteoretikere, og en næranalyse av Jokeren i Todd Phillips sin psykologiske thriller
Joker fra 2019. Jeg kommer til å anvende og diskutere teoretiske perspektiver fra
kognitiv filmteori for å nærme meg en forståelse for hvordan filmens fremstilling av en
umoralsk protagonist på ulike nivåer prøver å forårsake affektiv respons hos tilskueren.
De mest sentrale teoretiske perspektivene for masteravhandlingen vil være Murray
Smiths sympatistruktur og teorier om perverse allianser, Margrethe Bruun Vaages bok
om antihelter og hvordan tilskueren engasjeres og til tider tar side med antihelt karakterarketypen,
i tillegg til Carl Plantingas teorier og strategier om empatiske scener. Sammen
vil disse peke ut ulike aspekter ved filmens emosjonelle appell, og forhåpentligvis gi
leseren et innblikk om effekten av karakterens fremstilling. | |
dc.description.abstract | This master's thesis examines and discusses how unsympathetic characters create
engagement. The thesis is split between a discussion of key cognitive film theorists, and
a close analysis of the Joker in Todd Phillips's psychological thriller Joker from 2019. I will
employ and discuss theoretical perspectives from cognitive film theory to get an idea and
understanding of how the film on different levels engages the spectator with the use of
an immoral protagonist. The most central theoretical perspectives for this master's thesis
will be Murray Smith's sympathy structure and theories on perverse alliances, Margrethe
Bruun Vaage's book on the antihero and how the spectator engages and sometimes side
with the antihero character archetype, in addition to Carl Plantinga's theories and
strategies of the scene of empathy. Together, these will highlight different aspects of the
film's emotional appeal, and hopefully give the reader an insight into the effect of the
character's representation. | |
dc.language | | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Karakterengasjement med den umoralske protagonisten - En næranalyse av Arthur Fleck i Joker | |
dc.type | Master thesis | |