Drama i møte med abstrakt visuell kunst og ungdom
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2776584Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunnen for prosjektet var en interesse for abstrakt visuell samtidskunst og hvordan man kan benytte dramametoder i gallerirommet for å formidle kunst. Jeg opplever denne typen kunst som utilgjengelig og ønsket derfor å utarbeide en metode for å formidle kunst på en måte som gjør kunsten tilgjengelig, relevant og interessant for ungdom.
Jeg har gjennomført en verkstedrekke ved Trondhjems Kunstforening høsten 2019 hvor jeg utviklet en metode for kunstformidling for ungdom.
I den skriftlige refleksjonen ser jeg nærmere på strategier for fasilitering i møte med ungdom og abstrakt visuell kunst. Dette undersøker jeg med teori om kunstbasert forskning, kunstformidling og fasilitering.
Jeg har kommet frem til en metode og presenterer noen strategier for fasilitering som jeg mener er relevante i møte med abstrakt kunst og ungdom.
Stikkord:Fasilitering, dramapedagogikk, kunstformidling, kunstbasert forskning, fenomenologi, abstrakt visuell kunst, ungdom, samtidskunst, kunstgalleri, kunstmuseum, museum, drama, teater. The background for this project was an interest in abstract visual contemporary art and how to use drama methods in the gallery space to convey art. I experience this type of art as inaccessible and therefore wanted to work out a method of conveying art in a way that makes art accessible, relevant, and interesting for young people.
I completed a workshop series at Trondhjems Kunstforening in the fall of 2019, where I developed a drama method for art mediation for youth.
In the written reflection, I look more closely at strategies for facilitation in meeting youth and abstract visual art. I explore this with the theory of art-based research, art dissemination, and facilitation.
I have come up with a method and present some facilitation strategies that I think are relevant in the face of abstract art and youth.
Keywords:Facilitation, drama pedagogy, art mediation, art communication, art-based research, phenomenology, abstract visual art, youth, contemporary art, art gallery, art museum, museum, drama, theater.