Flow, passion, and perceived stress
Description
Full text not available
Abstract
Denne studiens formål var å uforske forholdene mellom faktorer relatert til høyeprestasjoner og motivation, nemlig flytopplevelser og lidenskap, samt hva slags forhold dissefaktorene kan ha til opplevelsen av stress. 187 studenter i alderen 18-35 responderte på etnettbasert spørreskjema som målte lidenskap for oppnåelser (Passion Scale), disposisjon tilflyt (Dispositional Flow Scale-2) og opplevd stress (Perceived Stress Questionnaire).Pearson’s korrelasjonskoeffisienter ble kalkulert for å undersøke sammenhengene, og ensimpel medieringsanalyse ble gjennomført for å utforske en mulig modell hvor disposisjon tilflyt medierer effekten av lidenskap på opplevd stress. Resultatene indikerte en signifikantpositiv sammenheng mellom flyt og lidenskap, mens opplevd stress var signifikant ognegativt korrelert med både flyt og lidenskap. Videre ble flyt funnet å være en signifikantmediator i forholdet mellom lidenksap og opplevd stress, hvilket peker mot at økt lidenskapkan bidra til hyppigere flytopplevelser hvilket kan føre med seg mindre opplevd stress.Funnene bidrar på denne måten til økt forståelse av viktige aspekter ved, og bidragsytere tilmotivasjon og oppnåelser, i tillegg til hvordan de kan påvirke prestasjoner og velbefinnende iforhold til opplevd stress. Begrensninger og implikasjoner for videre forskning diskuteres. The purpose of the current study was to explore the relationships between factorsrelated to high performance and motivation, namely flow and passion, along with how thesefactors may relate to perceived stress in a student population. 187 university students aged 18-35 responded to an online survey assessing passion for achievement (Passion Scale),dispositional flow (Dispositional Flow Scale-2), and perceived stress (Perceived StressQuestionnaire), and pearson correlation coefficients were calculated to examine therelationships. Furthermore, a simple mediation analysis was performed, exploring a possiblemodel where dispositional flow mediates the effect of passion on perceived stress. The resultsindicated a significant positive relationship between flow and passion, while perceived stresswas significantly and negatively correlated with both passion and flow. Furthermore, flowwas found to be a significant mediator of the relationship between passion and perceivedstress, suggesting that more frequent flow experiences might be a way for higher passion tolead to decreases in perceived stress. The findings add to our understanding of importantcontributers to motivation and achievements, as well as to how they might impactperformance and well-being in relationship to perceived stress. Limitations and implicationsfor further research are discussed.