dc.contributor.advisor | Sigmundsson, Hermundur | |
dc.contributor.author | Hagerup, Anna Christophersen | |
dc.date.accessioned | 2021-09-13T16:20:45Z | |
dc.date.available | 2021-09-13T16:20:45Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:79695535:21373575 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2776131 | |
dc.description | Full text not available | |
dc.description.abstract | Denne studiens formål var å uforske forholdene mellom faktorer relatert til høye
prestasjoner og motivation, nemlig flytopplevelser og lidenskap, samt hva slags forhold disse
faktorene kan ha til opplevelsen av stress. 187 studenter i alderen 18-35 responderte på et
nettbasert spørreskjema som målte lidenskap for oppnåelser (Passion Scale), disposisjon til
flyt (Dispositional Flow Scale-2) og opplevd stress (Perceived Stress Questionnaire).
Pearson’s korrelasjonskoeffisienter ble kalkulert for å undersøke sammenhengene, og en
simpel medieringsanalyse ble gjennomført for å utforske en mulig modell hvor disposisjon til
flyt medierer effekten av lidenskap på opplevd stress. Resultatene indikerte en signifikant
positiv sammenheng mellom flyt og lidenskap, mens opplevd stress var signifikant og
negativt korrelert med både flyt og lidenskap. Videre ble flyt funnet å være en signifikant
mediator i forholdet mellom lidenksap og opplevd stress, hvilket peker mot at økt lidenskap
kan bidra til hyppigere flytopplevelser hvilket kan føre med seg mindre opplevd stress.
Funnene bidrar på denne måten til økt forståelse av viktige aspekter ved, og bidragsytere til
motivasjon og oppnåelser, i tillegg til hvordan de kan påvirke prestasjoner og velbefinnende i
forhold til opplevd stress. Begrensninger og implikasjoner for videre forskning diskuteres. | |
dc.description.abstract | The purpose of the current study was to explore the relationships between factors
related to high performance and motivation, namely flow and passion, along with how these
factors may relate to perceived stress in a student population. 187 university students aged 18-
35 responded to an online survey assessing passion for achievement (Passion Scale),
dispositional flow (Dispositional Flow Scale-2), and perceived stress (Perceived Stress
Questionnaire), and pearson correlation coefficients were calculated to examine the
relationships. Furthermore, a simple mediation analysis was performed, exploring a possible
model where dispositional flow mediates the effect of passion on perceived stress. The results
indicated a significant positive relationship between flow and passion, while perceived stress
was significantly and negatively correlated with both passion and flow. Furthermore, flow
was found to be a significant mediator of the relationship between passion and perceived
stress, suggesting that more frequent flow experiences might be a way for higher passion to
lead to decreases in perceived stress. The findings add to our understanding of important
contributers to motivation and achievements, as well as to how they might impact
performance and well-being in relationship to perceived stress. Limitations and implications
for further research are discussed. | |
dc.language | eng | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Flow, passion, and perceived stress | |
dc.type | Master thesis | |