dc.contributor.advisor | Beate Hygen | |
dc.contributor.advisor | Věra Skalická | |
dc.contributor.author | Ingrid Rogndahl | |
dc.date.accessioned | 2021-09-13T16:19:00Z | |
dc.date.available | 2021-09-13T16:19:00Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:55450544:5956399 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2776067 | |
dc.description | Full text not available | |
dc.description.abstract | Selvfølelse og emosjonsregulering er begge sentrale for utviklingen av psykisk helse og uhelse. Det vil derfor være nyttig å forstå hvordan disse fenomenene muligens påvirker hverandre gjennom barndommen for å forstå hvordan adaptiv og patologisk sosioemosjonell fungering utvikles. I denne oppgaven undersøker jeg prospektivt forholdet mellom selvfølelse og emosjonsregulering i et stort og representativt utvalg av norske barn (n=749) som ble studert da de var 6, 8, 10 og 12 år gamle, mens jeg kontrollerer for kjønn, sosioøkonomisk status og familiefungering. Resultatene avdekket at høyere selvfølelse ved 6 og 8 års alder predikerte bedre emosjonsregulering to år senere, ved henholdsvis 8 og 10 år. Bedre emosjonsregulering ved 10 år predikerte høyere selvfølelse ved 12 år. | |
dc.description.abstract | Self-esteem and emotion regulation are both central constructs in the development of mental
health and well-being, and of psychopathology. Thus, understanding the interplay of these
phenomena during childhood would be useful for understanding the development of adaptive
and pathological socio-emotional functioning. Here I examine prospective relations between
self-esteem and emotion regulation in a community sample of Norwegian children (n = 749)
who were studied at ages 6, 8, 10 and 12 years old, controlling for gender, socioeconomic
status, and family functioning. Results revealed that higher self-esteem at age 6 and 8 years
predicted better emotion regulation two years later, at ages 8 and 10 respectively. Better
emotion regulation at 10 years predicted higher self-esteem at 12 years. | |
dc.language | eng | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Self-Esteem and Emotion Regulation: Reciprocal Effects in Middle Childhood | |
dc.type | Master thesis | |