Self-Esteem and Emotion Regulation: Reciprocal Effects in Middle Childhood
Description
Full text not available
Abstract
Selvfølelse og emosjonsregulering er begge sentrale for utviklingen av psykisk helse og uhelse. Det vil derfor være nyttig å forstå hvordan disse fenomenene muligens påvirker hverandre gjennom barndommen for å forstå hvordan adaptiv og patologisk sosioemosjonell fungering utvikles. I denne oppgaven undersøker jeg prospektivt forholdet mellom selvfølelse og emosjonsregulering i et stort og representativt utvalg av norske barn (n=749) som ble studert da de var 6, 8, 10 og 12 år gamle, mens jeg kontrollerer for kjønn, sosioøkonomisk status og familiefungering. Resultatene avdekket at høyere selvfølelse ved 6 og 8 års alder predikerte bedre emosjonsregulering to år senere, ved henholdsvis 8 og 10 år. Bedre emosjonsregulering ved 10 år predikerte høyere selvfølelse ved 12 år. Self-esteem and emotion regulation are both central constructs in the development of mentalhealth and well-being, and of psychopathology. Thus, understanding the interplay of thesephenomena during childhood would be useful for understanding the development of adaptiveand pathological socio-emotional functioning. Here I examine prospective relations betweenself-esteem and emotion regulation in a community sample of Norwegian children (n = 749)who were studied at ages 6, 8, 10 and 12 years old, controlling for gender, socioeconomicstatus, and family functioning. Results revealed that higher self-esteem at age 6 and 8 yearspredicted better emotion regulation two years later, at ages 8 and 10 respectively. Betteremotion regulation at 10 years predicted higher self-esteem at 12 years.