A prospective study of insomnia in adolescents with ADHD and the association with self-perception and psychosocial function three years later.
Abstract
BakgrunnI ungdomstiden er det økte sosiale og akademiske krav, og det er viktig å identifisere de faktorer som kan påvirke og redusere psykososial funksjon og selvfølelse. Søvnforstyrrelser hos ungdommer med ADHD er veletablert, og er vist å svekke skoleprestasjon og selvfølelse. Det er fortsatt ingen endelige resultater som kartlegger interaksjonen mellom søvnforstyrrelse og ADHD, og om søvnforstyrrelse er en risiko for supplerende vansker i et lang-tidsperspektiv. Bakgrunn for denne studien var å undersøke om det er en assossiasjon mellom søvnforstyrrelse og psykososial fungering, samt mellom søvnforstyrrelse og selvoppfattelse av skolefaglig kompetanse, sosial aksept, atletisk kompetanse, fysisk utseende, romantisk tiltrekning, nære venner og global selvfølelse, tre år senere.
MetodeLongitudinelle data ble hentet fra et utvalg på 200 ungdommer – i alderen 13 til 18 år – henvist til Barne- og ungdomspsykiatrisk klinikk i Trondheim, Norge. I utgangspopulasjonen målte vi insomni ved selv-rapportering og mengde ADHD-symptomer ble målt ved foreldre-rapportering. Deltakernes psykososiale fungering og selv-opplevelse ble målt tre år senere. Psykososial funksjonsskår ble satt ved klinisk psykiatrisk intervju og selv-opplevelse i syv sub-domener ble angitt ved bruk av spørreskjema.
ResultatAnalyser viste at søvnforstyrrelse i utgangspopulasjonen er assosiert med lavere selvrapportert selvfølelse, fysisk utseende, opplevelse av å ha nære venner og sosial aksept, og lavere observert psykososial funksjon tre år senere, kontrollert for alder, kjønn og ADHD-symptomskår.
KonklusjonResultatene belyser relevansen av å identifisere insomni blant ungdommer med ADHD i klinisk praksis, da søvnforstyrrelser predikerer lavere psykososial funksjon og selv-følelse i et langtidsperspektiv. PurposeIn adolescence, there are increased environmental demands and it is important to identify factors that may impair psychosocial function and self-worth in the transition from adolescence to young adulthood. Sleep disorders, including insomnia, in adolescents with ADHD is well established and is shown to impair academic performance and self-esteem. Although there are no conclusive results of the interaction of insomnia and ADHD and if insomnia is a risk factor for additional difficulties in a long-term perspective. The aim of the study was to investigate if there were an association with insomnia and psychosocial function, and insomnia and self-perception of scholastic competence, social acceptance, athletic competence, physical appearance, romantic appeal, close friends, and global self-worth, three years later.
MethodsLongitudinal data were obtained from a sample of 200 adolescents – aged 13 to 18 – referred to the Department of Child and Adolescent Psychiatry in Trondheim, Norway. In the baseline study, insomnia was measured by the means of self-report, and the amount of ADHD symptoms was measured by parental report. Participants´ psychosocial function and self-perception were assessed three years later; Psychosocial function by clinical psychiatric interview and self-perception by questionnaire.
ResultsAnalysis shows that reported insomnia at baseline predicted lower self-perception of self-worth, physical appearance, close friends and social acceptance, and a lower psychosocial functioning, three years later. Adjusted for age, gender, and ADHD symptom score.
Conclusion The results highlight the relevance of identifying sleep disorders amongst adolescents with ADHD in clinical practice, and which associations sleep disorder can have with psychosocial function and self-worth, physical appearance, close friends, and social acceptance in a long-term perspective.