Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTretvik, Aud Mikkelsen
dc.contributor.authorSingstad, Kristin Marie
dc.date.accessioned2021-09-13T16:14:34Z
dc.date.available2021-09-13T16:14:34Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:80876787:22776065
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2775889
dc.description.abstractSammendrag Problemstillingen i den følgende masteroppgaven er: Hvordan kan foto, gjennom dets iboende egenskaper, være en ressurs for å nå nye målgrupper og fremme inkludering i museer. Hensikten med oppgaven er å utforske hvordan foto kan være en ressurs for museer, samt hvordan å nå ut til nye brukergrupper. Bakgrunnen for denne problemstillingen er økt fokus på inkludering i museumsverdenen, gjennom blant annet stortingsmelding 23– Musea i samfunnet– tillit ting og tid. Jeg har valgt å se på foto som ressurs på grunn av min bakgrunn som fagfotograf, og derfor min interesse for foto som håndverk. I forbindelse med oppgaven har jeg utført en delvis kvalitativ delvis kvantitativ spørreundersøkelse blant et utvalg museer i Nordland, samt foretatt et litteratursøk jeg har stilt opp mot resultatene av spørreundersøkelsen. Gjennom oppgaven redegjør jeg for hvem som i dag er målgrupper for museene i Nordland, hvorfor inkludering er viktig i museer, hvordan man kan nå ut til nye målgrupper gjennom deres kulturelle rammeverk og hvilke egenskaper et foto innehar, før jeg svarer på hvordan foto kan brukes for å nå nye målgrupper. Konklusjonen i oppgaven er at et foto vil skape assosiasjoner på bakgrunn av ditt kulturelle rammeverk, som vil avgjøre hvorvidt du ønsker å besøke et museum eller ikke. I tillegg vil et foto av et museum du allerede har besøkt kunne påvirke ditt rammeverk, eller skape nostalgi, som er avgjørende for om du ønsker å returnere til et museum eller ikke. Ved gjennomtenkt og bevisst bruk av fotografier kan museer slik vise hvem de er og hva de står for til mulige brukergrupper. Samtidig kan besøkende vite hva de går til ved museet, som vil føre til en bedre museumsopplevelse.
dc.description.abstractAbstract In this master thesis I try to answer: How can photographs, through their inherent qualities, can be a resource for reaching new museum visitors, and improve inclusion and engagement in the museum sector. The background for this theme is an increased focus on representation and inclusion by the museums themselves and the public. This goal is furthered in Norway through a proposition to the Storting on museums from 2021. My shared background as a cultural heritage manager and artisanal photographer lead to my interest in photographs as tools. Through the thesis, I give and account about the museums target group, using the county of Nordland as a case study. I try to give a detailed explanation about why inclusion is important, and how photographs can be used to reach new target groups through their cultural framework. I conclude that photographs create associations on the base of a cultural framework, that will decide whether you will find interest in a museum or not. In addition will a photo from a museum you are familiar with affect your current framework, create nostalgia, and have impact on your decision on whether to return. Through deliberate use of photographs museums show their target groups what they stand for.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDet helhetlige bildet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel